EN VERDER...
De toeslagenaffaire is een slepende kwestie met als voorlopig dieptepunt de publicatie in december van het rapport van de parlementaire ondervragingscommissie Ongekend Onrecht. In januari 2021 treedt het kabinet vanwege de toeslagenaffaire af, na jarenlang werk door Trouw, RTL Nieuws en de Kamerleden Pieter Omtzigt (CDA) en Renske Leijten (SP) om de onderste steen in de kinderopvangtoeslagaffaire boven te krijgen. Hoe heeft het zover kunnen komen?
EN VERDER...
Door het systeem van toeslagen voor mensen met een laag inkomen, komen mensen die minder goed de weg kennen in de problemen. Kijk naar de getroffen ouders in de kinderopvangtoeslagaffaire. Daarom moet het hele stelsel van toeslagen van tafel, het systeem moet eenvoudiger. Dat vinden de SP-Kamerleden Renske Leijten en Peter Kwint.
Het covid-19 virus vierde onlangs haar eerste verjaardag in Nederland. Laten we hopen dat het haar tweede verjaardag niet haalt. De afgelopen weken hebben we door alle covid-maatregelen nauwelijks last gehad van het gebruikelijke griepseizoen. Alle preventieve maatregelen tegen covid helpen echter niets tegen de verkiezingskoorts en de hallucinaties over kinderopvang die de kiezer voorgeschoteld krijgt.
De kinderopvang staat volop in het voetlicht. Na corona is kinderopvang een goede tweede in de media. Maar is dat wel zo? Het gaat vooral over toeslagen en geld, niet over ons vakmanschap. Het zou best vaker mogen gaan over de kinderen en de kwaliteit, en wat minder over grote politieke vergezichten.
Op 1 januari 2005 is de Wet kinderopvang van kracht geworden waarmee de gemeentelijke regelingen op dit terrein zijn vervangen door één landelijke regeling. Met de inwerkingtreding van de wet is de marktwerking in de kinderopvang vergroot, met name doordat er een verschuiving is opgetreden van aanbodfinanciering gericht op de kinderopvangorganisaties, naar vraagfinanciering gericht op de ouders.
Als professionals in opvoeding en onderwijs hebben wij een dubbele opdracht: we bereiden onze kinderen voor op hun volwassen leven in de wereld van overmorgen én tegelijkertijd geven we die nieuwe wereld mede vorm. In het afgelopen jaar is zoveel gebeurd dat de urgentie van een congres als Raising the Future alleen maar groter is geworden.
Nocotech is een desinfectiesysteem dat in Nederland wordt toegepast in de medische industrie en in de voedingsindustrie. Het systeem maakt van een vloeistof een droge damp, bestaande uit ionen waardoor micro-organismen worden gedood. Wat kan de kinderopvang daarmee, en wat kost het?
In november 2020 is de Pleitnotitie, 16 uur Toegangsrecht voor Kinderen van 0 tot 4 jaar aangeboden aan de Tweede Kamer. Hij is ondertekend door een aantal belangrijke partijen binnen en buiten onze sector. Hoe is deze nota ontvangen door de politiek? Zijn partijen van plan bij de komende formatieonderhandelingen in te zetten op gratis kinderopvang? Met het oog op de aankomende verkiezingen spreekt de bdKO met de portefeuillehouders van D66, GroenLinks, PvdA en VVD.
Eén kind, één plan. Een visie die waarschijnlijk iedereen als muziek in de oren klinkt. Kenmerkend aan ‘Eén kind, één plan’ is dat de eigen kracht van het kind en het gezin centraal staat. En dat alle betrokken professionals samenwerken in een integrale aanpak. In Rotterdam en omgeving wordt er gewerkt vanuit dit gedachtegoed.
Het ontwikkelteam Begeleiden van onderlinge interacties heeft binnen het Pedagogisch Expertisecentrum meteen al baanbrekend werk verricht. Samen met de wetenschappers Rosanne Sluiter en Frans Hiddink komt het ontwikkelteam erachter dat er weinig experimenteel onderzoek is gedaan naar welke factoren de interactie tussen en met kinderen bevorderen of belemmeren. Niet alleen het stimuleren en begeleiden van onderlinge interacties blijkt van belang, ook het faciliteren ervan.
School heeft de belangrijke taak om vroege verschillen in geletterde vaardigheden te verkleinen, maar het onderwijs slaagt daar nauwelijks in. Daarom zetten veel scholen in op stimulering thuis met behulp van ouder-kindprogramma’s. Voor effectiviteit van dit soort programma’s is het belangrijk dat ze goed aansluiten bij zowel de deelnemende gezinnen als de school. Maar welke factoren spelen een rol in een goede match tussen programma, gezin en school?