4 Kennisgroep ondernemers
8 Groeien door Ad PEP
10 Interactievaardigheden
14 Gastlessen bedrijfsvoering voor bbl’ers
16 Begeleiding bbl’ers TintelTuin
20 Jongekindprofessionals opleiden
25 Leergang leiderschap
26 Studiereis naar Reggio
30 Aanpak leerachterstanden
32 De Kinderopvangraad
36 Aanbod voor Oekraïners
40 Het zelfevaluatie-instrument PiB
EN VERDER...
19 De Ondernemer > Corona Koek
Inhoud en bedoeling
29 De Jurist > Martin van der Linden
Schijnzelfstandigheid
35 Kopgroep kinderopvang > Maaike Vaes
In gesprek met Bertus Koot
42 Boeken > Van Vliet |Vind je sprankelkracht
44 Wetenschap > Romijn, Slot en Leseman
Professioneel welbevinden in de kinderopvang
48 Signalementen > Nieuws en publicaties
In 2023 is er vanuit Impuls Kinderopvang, stichting De Regenboog, HVO Querido en Leger des Heils in Amsterdam het initiatief genomen activiteiten op touw te zetten voor Oekraïense ouders en kinderen. We zijn nu ruim een jaar verder en het is een groot succes, er is veel animo voor de activiteiten met veelal een cultureel karakter.
4 Kennisgroep ondernemers
8 Groeien door Ad PEP
10 Interactievaardigheden
14 Gastlessen bedrijfsvoering voor bbl’ers
16 Begeleiding bbl’ers TintelTuin
20 Jongekindprofessionals opleiden
25 Leergang leiderschap
26 Studiereis naar Reggio
30 Aanpak leerachterstanden
32 De Kinderopvangraad
36 Aanbod voor Oekraïners
40 Het zelfevaluatie-instrument PiB
EN VERDER...
19 De Ondernemer > Corona Koek
Inhoud en bedoeling
29 De Jurist > Martin van der Linden
Schijnzelfstandigheid
35 Kopgroep kinderopvang > Maaike Vaes
In gesprek met Bertus Koot
42 Boeken > Van Vliet |Vind je sprankelkracht
44 Wetenschap > Romijn, Slot en Leseman
Professioneel welbevinden in de kinderopvang
48 Signalementen > Nieuws en publicaties
Kijken we naar de taken van de bso, dan denken we al snel aan de bso als plek voor ontmoeting en spel. Een plek waar kinderen rekening met anderen leren houden, waar ze van elkaar leren én andere ervaringen opdoen dan thuis. Samengevat is de bso een oefenplaats voor het echte leven. Alleen al daarom is het niet gek om na te denken over het bewust inzetten van media binnen de bso.
Kabinet Rutte IV werkt aan een nieuwe zzp-wet als vervanging voor de wet DBA, ingevoerd in 2016 en vrijwel direct ‘on hold’ gezet. Na acht jaar niet te hebben gehandhaafd, start de belastingdienst op 1 januari 2025 hier weer mee. Dit mede omdat het nieuwe kabinet de invoering van de nieuwe zzp-wet doorzet.
Volop genietend stond ik onlangs bij een kinderopvanglocatie op de speelplaats buiten. Een grote ruimte met zoveel uitdagende mogelijkheden. Veel groen, grond en water en ook veel vrije vorm speelmaterialen als blokken hout, autobanden, stokken, oude stukken textiel. Het was prachtig en het raakte me diep in m’n kinderopvanghart
Bij alle aandacht voor opleidingen die we hebben in de kinderopvang blijft vaak één aspect onderbelicht: de bedrijfsvoering. Terwijl kennis daarover juist ook helpend kan zijn in het werk van alledag, óók voor pedagogisch medewerkers.
Mara van Lieshout en Joëlle Peters hebben vorig jaar de tweejarige Ad PEP-opleiding bij Fontys in Eindhoven afgerond. Allebei zijn ze pedagogisch coach in de kinderopvang, Mara bij Korein, Joëlle bij De Droomwereld in het Eindhovense Stratum. Zij vertellen welke baat ze hebben gehad bij hun opleiding
Met het zelfevaluatie-instrument PiB kunnen kinderopvangorganisaties zelf de pedagogische kwaliteit op een groep in kaart brengen. We nemen de meest leerzame inzichten door van het afgelopen jaar.
Drie tot vier keer per jaar organiseert het Waarborgfonds Kinderopvang & Kenniscentrum Kinderopvang informele netwerkbijeenkomsten voor verschillende doelgroepen. In de ‘Kennisgroep middelgrote organisaties’ leren ondernemers van en met elkaar. Dit voorjaar schuift BBMP aan bij een bijeenkomst in Overveen, waar een vijftiental ondernemers en directeur-bestuurders bij elkaar zit.
Bij TintelTuin groeien niet alleen kinderen, maar ook de medewerkers. De organisatie gelooft in de kracht van opleiden en ontwikkelen. De betrokkenheid bij opleiden begint al vanaf het moment dat nieuwe collega’s bij ons starten, met een onboarding-programma en verschillende interne opleidingsmodules.
Maatschappelijke ontwikkelingen zoals het ontstaan van samenwerkingsverbanden tussen kinderopvang en onderwijs stellen nieuwe en andere eisen aan de kennis en het handelen van medewerkers, leidinggevenden en opleiders. Op welke manier kan een professionele leergemeenschap bijdragen aan de verbinding tussen kinderopvang- en onderwijsprofessionals?
Om op de werkvloer en bij opleidingen verbindingen te kunnen maken naar een doorgaande ontwikkelingslijn, en het leren van jonge kinderen tussen 0 en 8 jaar te waarborgen, moeten we eerst en voor- al naar het jonge kind zelf kijken. Jonge kinderen in de leeftijd van 0-8 jaar ontwikkelen zich razendsnel, vaak sprongsgewijs. Zij ontdekken de wereld en leren door middel van spel. Zij hebben baat bij een omgeving waarin zij (vrij en begeleid) kunnen spelen, en waar tegelijkertijd een beredeneerd activiteitenaanbod is.
Professionals moeten daarbij steeds opnieuw nagaan of de activiteiten nog afgestemd zijn op de ontwikkeling en het leren van het individuele kind en op de kinderen in de groep. De manier waarop professionals in de kinderopvang en het onderwijs met jonge kinderen omgaan heeft dus een grote impact op het leer- en ontwikkelpad van kinderen.
Gemeenschappelijke taal
Een andere belangrijke verantwoordelijkheid die professionals in de kinderopvang en in het onderwijs dragen is het realiseren van een soepele overgang van de kinderopvang naar het onderwijs. De mate van de educatieve kwaliteit binnen de kinderopvang en het onderwijs is belangrijk voor het effect op ontwikkeling en leren van jonge kinderen. Daarbij moeten we onderscheid maken tussen structurele – en proceskwaliteit.
De structurele kwaliteit heeft betrekking op programmakenmerken en uitvoeringsvoorwaarden, de proceskwaliteit heeft betrekking op de relaties en interacties tussen kind en professional. Hiervoor moeten zowel de professionals in de kinderopvang als in de onderbouw van het onderwijs over de grens tussen de kinderopvang en het primair onderwijs kunnen denken en handelen.
Kans Kwadraat heeft een training ontwikkeld rond ‘Kijk je Rijk’. Hierin worden (aankomend) pedagogisch professionals getraind in de zes pedagogische interactievaardigheden. De training slaat een brug tussen ‘taaie’ wetenschap en de praktijk op de werkvloer.
En toen was er, na jaren praten, de Kinderopvangraad. Waar komt die nu ineens vandaan? Kindcentrum BBMP gaat op onderzoek uit. De Kinderopvangraad richt zich op erkenning, herkenning en borging van de waarde van kinderopvang voor álle kinderen van nul tot dertien jaar, lezen we op de website. In gesprek met voorzitter Peter van Lieshout.
Vanuit de politiek zijn er geluiden om kinderen al vanaf 4 jaar verplicht naar school te laten gaan, en zelfs kinderen met taalachterstanden vanaf 2,5 jaar verplicht naar voorschoolse educatie te sturen of verplicht onderwijs te geven vanaf 3 jaar. De motivatie achter deze maatregelen is het verminderen van achterstanden, vooral bij kinderen met een niet-westerse achtergrond.
Het is alom bekend dat de werkdruk in de sector hoog is. Het ziekteverzuim is substantieel en met regelmaat verschijnen artikelen over de uitstroom van pedagogisch medewerkers naar banen buiten de sector. Goed om daarom eens stil te staan bij het welbevinden van onze mensen. Want tevreden medewerkers zijn onmisbaar.
Begin mei hebben we weer een inspiratiereis ‘Reggio Emilia’ begeleid naar Italië. De groep bestaat uit een bont gezelschap, met niet alleen managers en pedagogen, maar ook een groep pabo-studenten van Hogeschool Stenden. De reis maakt indruk.