THEMA: Digitaal
THEMA: Digitaal ‘Digitaal’ is in de kinderopvang een breed begrip. Software, administratiepakketten, planningen, ze horen bij de gewone bedrijfsvoering. Maar digitaal heeft ook z’n pedagogische invalshoeken, zoals bij digitale leesboeken voor peuters. En dan komt er ook nog nieuwe privacywetgeving op ons af, waar de kinder opvang ‘iets’ mee moet.Voor al deze onder werpen vindt u inspiratie in deze BBMP. Inspiratie kunt u ook halen uit het artikel over de kleur van Zwarte Piet. Hoewel de herfst nog nauwelijks is begonnen, zijn veel kinderopvangorganisaties en peuterspeelzalen al volop bezig met voorbereidingen op Sinterklaas. Wat is de kleur van Piet? Het is een vraag die tegenwoordig altijd boven deze voorbereidingen hangt. We nemen u mee in hoe u aan alle discussies een eind kunt maken
4 Privacy fi rst | Er moet in de kinderopvang nog heel wat gebeuren om te voldoen aan de strenge eisen van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de opvolger van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), vanaf 25 mei 2018. De tijd dringt. Maar de beide brancheorganisaties in de kinderopvang maken zich niet heel druk. | Wilma Schepers
12 De ict-omgeving van Korein | Kinderopvangorganisatie Korein heeft alle administratieve processen en de communicatie met ouders in één ict-omgeving geplaatst. Vanuit deze omgeving wordt informatie aan de verschillende doelgroepen beschikbaar gesteld, afhankelijk van functionaliteit en behoefte. Dat vergt wel veel aandacht voor privacyaspecten. | Aart Verschuur
18 Tweejarige schermzombies? | Zijn digitale middelen ook geschikt voor tweejarigen? Bij stichting Kinderopvang
Nijmegen (KION) is onderzocht óf en op welke manier tweejarigen overweg kunnen met de tabletversie van Samenslimspellen. | Marieke Boelhouwer, Marijn van Dijk en Mireille Aarts
22 Hoe kom ik eଏ ciënt af van Zwarte Piet? | In Utrecht hebben kinderopvang, peuterspeelzalen en een deel van het basisonderwijs defi nitief afscheid genomen van het zwart van Piet. Zonder veel ophef. Dit is gebeurd via speciale dialoogavonden, waar medewerkers met elkaar in gesprek gingen over Zwarte Piet. Een handleiding. | Aart Verschuur
38 Digitale verteltechnieken | Tablets spelen een steeds belangrijker rol in het dagelijks leven van jonge kinderen. Jeanet Bus toont aan hoe digitale middelen kunnen worden ingezet bij activiteiten van peuters, zoals het luisteren naar verhaaltjes. | Jeanet Bus
En verder…
27 De directeur > Corona Koek: Digitaal bloed.
32 NVTK/VTOI > Lida Schepers: Fusie NVTK en VTOI is impuls voor professioneel toezicht.
34 Boeken > Clarine de Leve: Over kinderboek ‘Hoe Piet kleur kreeg’.
36 Forum > Sharon Gesthuizen: Oproep aan het nieuwe kabinet.
43 Pact Column > Anki Duin en Gerdi Mey knecht: De PACT-meter als praktisch zelfevaluatie-instrument.
44 Signalementen > Hier vindt u publicaties die wij voor u selecteerden en beschikbaar maken via bbmp.nl/service
Korein Groep zet zich in voor de verrijking van kindontwikkeling en is met enkele van haar divisies actief in de kinderopvang. Een goede ict-infrastructuur is hierbij van essentieel belang, om alle administratieve processen en de communicatie met ouders goed te laten verlopen. Bij Korein Groep is alles in één ict-omgeving geplaatst, alles is met elkaar verbonden. Informatie wordt aan de verschillende doelgroepen beschikbaar gesteld, afhankelijk van functionaliteit en behoefte.
De herfst is nog nauwelijks begonnen, maar veel kinderopvangorganisaties en peuterspeelzalen bereiden zich al voor op het komende sinterklaasfeest. De discussie hoe zwart Piet mag zijn, blijft immer dreigend boven het kinderfeest hangen. Zwarte Piet is door het bedrijfsleven en de Nederlandse commerciële televisie al rigoureus de deur gewezen. Het Sinterklaasjournaal worstelt nog. Zonder al te veel ruchtbaarheid hebben ook de Utrechtse kinderopvang en peuterspeelzalen afscheid genomen van Zwarte Piet. Na een intensieve dialoog.
Telefoon of tablet zijn een vast onderdeel geworden van de dagelijkse leefwereld en kinderen willen daar net als volwassenen deel van uitmaken. In plaats van ons daartegen te verzetten, kunnen we beter op zoek gaan naar digitale activiteiten, waarvan we weten dat ze kinderen kunnen stimuleren. Jeanet Bus onderzoekt hoe digitale middelen kunnen worden ingezet bij activiteiten, zoals het luisteren naar verhaaltjes.
‘Bedrijven in paniek over Europese privacywet’, kopte het FD op 14 augustus. Uit een belronde onder de ict-leveranciers – van wie verwacht wordt dat zij voor een goede bescherming van de ict zorgen – blijkt die paniek onder ondernemers in kinderopvang en onderwijs nogal mee te vallen. De ict-leveranciers merken niks van onrust onder hun klanten. Daar maken zij zich eigenlijk wel zorgen over.
Op de leeftijd van vier jaar bezit driekwart van de kinderen hun eigen touchscreen, meestal een tablet, waarop filmpjes en spelletjes naar hartenlust worden bekeken en gespeeld. Educatieve computerspellen worden ook steeds vaker gebruikt in het onderwijs, zowel op het basisonderwijs als in het voorschoolse onderwijs. Maar zijn deze digitale middelen ook geschikt voor tweejarigen? Bij stichting Kinderopvang Nijmegen (KION) is onderzocht óf en op welke manier tweejarigen overweg kunnen met de tabletversie van Samenslimspellen.