THEMA: KRIMPEN EN GROEIEN
In dit nummer:
Interprofessioneel samenwerken in het onderwijs is een van de idealen van Kindcentrum De Bolster in Raalte. Na het ontwikkelen van een gezamenlijke pedagogische lijn voor kinderopvang en onderwijs, was deze samenwerking een logische volgende stap. Maar interprofessioneel samenwerken ontstaat niet vanzelf. Teamleider bovenbouw Mirjam Tielbeek nam de handschoen op, begeleidde het proces middels een onderzoek en ontwikkelde voor De Bolster de ‘Handleiding stimulering interprofessionele samenwerking’. Een verslag.
Vergrijzing, ontgroening, leegloop. Een flink aantal regio’s in ons land kampt met bevolkingskrimp. Met veel gevolgen voor de voorzieningen voor het jonge kind. Scholen en peuterspeelzalen sluiten hun deuren, de kinderopvang worstelt met het openhouden van locaties. Gelukkig biedt samenwerken uitkomst.
Samenwerken biedt uitkomst in de krimpgebieden en plattelandsdorpen die geconfronteerd worden met leegloop. Op deze pagina’s drie voorbeelden die laten zien hoe het anders kan en hoe belangrijk daarbij de gemeenschap is. Drie voorbeelden op verschillende organisatieniveaus: kleinschalig in franchiseverband, grootschalig maar sterk lokaal gebonden en een standalone samenwerking tussen een grote kinderopvangorganisatie, een onderwijskoepel en een school voor voortgezet onderwijs.