THEMA: OPLEIDINGEN
In dit nummer:
De pedagogisch coaches in de kinderopvang zijn met hun werk gestart, velen zoeken nog naar hoe en wat. Een goed hulpmiddel om het effect van coaching van pedagogisch medewerkers door te laten werken, is het inzetten van intervisie. Dit kan onder begeleiding van de pedagogisch coach zelf of door een externe coach/begeleider.
Het Landelijk Pedagogenplatform Kindercentra heeft zichzelf opgeheven. Taak volbracht! Maar ook: in een veranderd werkveld zijn nieuwe behoeften ontstaan. Behoeften waaraan het platform in haar huidige vorm en werkwijze niet meer tegemoet kan komen.
Leren mét elkaar en ván elkaar, in plaats van naast elkaar. Dat is het idee achter peer-to-peerlearning. De kern van deze manier van leren is dat ‘lerenden’ zoekvraag en de antwoorden zelf formuleren en dat collega’s daarbij behulpzaam zijn.
Kindercentra vervullen een belangrijke publieke taak in het leven van zo’n 85 procent van de kinderen onder de 4 jaar (waaronder ongeveer 20 procent VE-geïndiceerde peuters) en zo’n 20 procent van de kinderen in de basisschoolleeftijd. Een hoge kwaliteit kinderopvang is essentieel voor het welbevinden en de ontwikkelingskansen van kinderen. Een belangrijke vraag is dan natuurlijk: wat is hoge kwaliteit? En wat draagt bij aan een hoge kwaliteit?
Zelfverzekerder met ouders in gesprek gaan. Dat wenst Miranda, als zij aan de taaltraining Nederlands 3F begint. Want met een niveau-3 opleiding Pedagogisch Medewerker Kinderopvang op zak, kun je je onzeker voelen in contacten met ouders. Ouders zijn terecht veeleisend en kunnen dit goed verwoorden. We spreken Jan van den Hurk, Neerlandicus en sinds enkele jaren taaltrainer Nederlands 3F bij Kans Kwadraat uit Utrecht.
De nieuwe tweejarige opleiding Ad PEP – Associate degree Pedagogisch Educatief Professional – blijkt een schot in de roos. De opleiding overbrugt de kloof tussen mbo-4 en hbo en is gekwalificeerd als ‘hbo-niveau’. Daarmee sluit de opleiding qua niveau, inhoud en vorm precies aan waar de kinderopvang behoefte aan heeft.