Met in dit nummer:
Het leven bestaat uit een willekeur aan voorspelbaarheden. Maar wat doen we met die levensveranderende momenten waarop we niet voorbereid zijn? Bo Sijpkes, voormalig leerkracht en nu ondernemer, vindt dat volwassenen proactief aandacht moeten besteden aan de emotionele ontwikkeling van kinderen. Zodat zij aankunnen wat er op hun pad komt. Haar missie: een maatschappij waarin kinderen niet alleen leren rekenen en schrijven, maar al van jongs af aan ook leren omgaan met hun gevoelens. Hiervoor heeft Bo een doelgerichte vier-stappenmethode ontwikkeld.
De pedagogische kwaliteit in de kinderopvang meten en bevorderen: dat kan dankzij de instrumenten ontwikkeld in het kader van het MeMoQ-project. Daarbij staat het pedagogische raamwerk centraal, een visietekst over kwaliteitsvolle kinderopvang van baby’s en peuters. Daarnaast is er ook het zelfevaluatie-instrument. Daarmee kun je zelf de pedagogische kwaliteit onderzoeken. Maar bezorgt dat de begeleiders geen enorme berg administratie? ‘Integendeel’, zegt Marina De Greef. ‘Het zelfevaluatie-instrument is een hulpmiddel, geen extra werk. En je krijgt er uitstekende feedback door.’ KIDDO geeft twee inspirerende voorbeelden uit de groeps- en gezinsopvang.
Met in dit nummer:
Met in dit nummer:
Bij de buitenschoolse opvang van SDK Kinderopvang staat deze periode het thema 'Lekker Anders' centraal. Voor de groep de Speurneuzen is de activiteit 'Mmm, wat proef ik?' aan de beurt. Sommige etenswaren eten we best vaak, maar herken je de smaak ook wanneer je niet ziet wat je eet? Kom je er misschien achter door te omschrijven wat je proeft? Is het zuur, bitter of zoet? Vind je het lekker of toch niet zo?
Drinken peuters te weinig in de opvang? Water drinken is een uitstekende dorstlesser. Maar thee is minstens zo gezond én lekker! Maak er met elkaar een gezellig ritueel van. Wie lust er allemaal thee? En welke thee mag dan dan wel zijn?
Wist je dat in Nederland groepen in kinderdagverblijven vaak maar één speelruimte hebben? In het buitenland hebben ze vaak twee of meerdere (kleine) ruimten. Dr. Ine van Liempd heeft onderzoek gedaan naar het ontdekken van de binnenspeelruimte in kinderdagverblijven door jonge kinderen. Su’en Verweij, redactieraadlid voor KIDDO en pedagoog bij het Nederlands Jeugdinstituut, sprak met haar.
Bekijk hier het onderzoek.