In de nieuwe KIDDO
En verder
‘Als je met je team discussieert over de keuze van jullie interieur, speelgoed, materiaal, komen jullie vroeg of laat op het in vraag stellen van keuzes die jullie als team maken, over jullie pedagogische aanpak, en vastgeroeste werkpatronen. Je beseft niet dat je de vrijheid die je hebt, vergeet te nemen.’ Gerhard Jäger en Wim De Grave van het ABC-huis houden een warm pleidooi om de inrichting van je ruimte aan je pedagogische visie te koppelen.
Het zijn lange dagen die kinderen maken als ze na school ook nog naar de buitenschoolse opvang gaan. Soms is de koek even op. Brenda werkt al jaren met veel plezier op de buitenschoolse opvang. Ze vindt het heerlijk om met de kinderen bezig te zijn. Toch merkt Brenda dat de kinderen moe zijn als ze uit school komen en elkaar eerder in de haren vliegen. Ze zoekt steeds naar nieuwe middelen om de kinderen wat meer rust te geven. Zo ontdekte ze het boek De boodschap van de vogel.
In de nieuwe KIDDO
En verder
In de nieuwe KIDDO
Muziek is overal. Het doet iets met mensen. Met hun emoties, met hun ideeën, met hun herinneringen. En dan met name liedjes. Liedjes kunnen ook heel handig, nuttig en zelfs noodzakelijk zijn. In dit artikel neemt liedjesmaker en muziekdocent Jeroen Schipper je mee in zijn (en jouw!) liedjeswereld. Wat is eigenlijk een goed lied en hoe kun je liedjes een rol in geven in jouw dagelijkse praktijk?
De lente staat voor de deur en dat betekent maar één ding: naar buiten, de natuur in! Voor kinderen is buiten spelen leuk en leerzaam. Als pedagogisch medewerker en gastouder heb je eindeloos veel mogelijkheden om de natuur onderdeel te maken van het dagelijks leven. Professionals Rivka Ben Attar, Ine Kelderman en Lizet van Asseldonk delen tips en leggen uit welk effect de natuur heeft op de ontwikkeling van kinderen.
'Alles wat je hier ziet en wat hier staat, hebben onze kinderbegeleiders weldoordacht geplaatst’, zegt Melanie Defever, coördinator groepsopvang baby’s en peuters De Bijendans. ‘Dat doen ze op basis van wat ze de week daarvoor geobserveerd hebben. Waarmee, hoe en met wie hebben de kinderen gespeeld? Wat boeit hen? Die observaties inspireren het team om de volgende dag de ruimte speelklaar te zetten. Al dan niet met kleine variaties.’
Kindcentrum De Tandem (Sint-Kruis Brugge) en basisschool Hippo’s Hof (Gent) wilden hun ruimtes beter afstemmen op de behoeften van kinderen, ouders en hun pedagogisch plan. Want ouders willen net als kinderbegeleiders en leraren maximale ontplooiingskansen voor hun kinderen. Dus organiseerden centrum en school gesprekken met ouders om hun ervaringen in en met de ruimte te delen. Hieronder lees je wat ouders belangrijk vinden.
‘Werken aan een kwaliteitsvolle ruimte in opvang of op school, dat is als drie mensen die aan een laken zitten te trekken’, zegt Geert Leemans. ‘De financiële mens wil alles binnen budget houden, de tijdsmens wil het binnen redelijke termijn gedaan krijgen, en dan heb je de mens die de kwaliteit bewaakt. Wie het hardst trekt, krijgt de dingen op zijn manier gedaan. Maar je kunt ook proberen om samen het laken groter te maken, door te focussen op zaken die er echt toe doen en gebruikers een stem te geven.’
Veel jonge kinderen brengen tijd door in de kinderdagopvang. Als pedagogisch medewerker speel je daarom een belangrijke rol in de ontwikkeling van deze kinderen. Veel en gevarieerd bewegen levert een essentiële bijdrage aan een goede motorische ontwikkeling. Maar waarom is het zo belangrijk om de motorische ontwikkeling van baby’s, dreumesen en peuters te stimuleren? En hoe doe je dat op een leuke en eenvoudige manier binnen de kinderopvang?