In dit nummer
10 De kracht van het geheugen
18 Studenten aan het woord
48 Inclusieve kinderopvang, ook in coronatijden
54 Afscheid, dood en rouw bij jonge kinderen
En verder
6 Uit het werkveld
9 Op de koffie bij… leesbevorderaar Patty de Block
16 Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: hoeplala
22 Vraag en antwoord: Hoe kun je kinderen helpen onderhandelen in de buitenschoolse opvang?
24 Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: van voetspoor naar kunstwerk
28 Kinderboeken
20 (NL) De Moro-reflex, een andere kijk op het onrustige, overprikkelde kind
31 (BE) Meer kinderbegeleiders in de kleuterklas, hoera?
34 Honderd talen in het buitenatelier
42 Een wereld vol kleuren en geuren
63 Volgende keer & Colofon
Extra kinderbegeleiders zijn erg welkom op school. Maar vandaag zetten we die helaas niet doeltreffend in. Dat blijkt ook uit de podcast ‘Naar een slimme inzet van kinderverzorgers in de kleuterklas’. Hoe zorgen we er wél voor dat extra kinderbegeleiders een meerwaarde zijn op school? Zes aanbevelingen.
Ieder mens en dus ook ieder kind heeft een natuurlijk beschermingssysteem. Volautomatisch scant het voortdurend de omgeving op veiligheid. Klaar om in actie te komen als er ook maar iets is dat afwijkt van wat het verwacht te zien of niet in overeenstemming is met al het andere dat er is.
‘Een leven zonder afscheid bestaat niet’, zegt filosoof Stine Jensen en dat geldt natuurlijk ook voor jonge kinderen. Ze raken bijvoorbeeld hun lievelingsknuffel kwijt, ze gaan van de kinderopvang naar de basisschool, hun huisdier gaat dood, ze verhuizen of hun ouders gaan scheiden. Soms krijgen kinderen op vroege leeftijd zelfs al te maken met de dood van een (groot)ouder, broertje, zusje of ander familielid. Hoe kun je als gastouder of pedagogisch medewerker kinderen helpen bij zo’n groot afscheid? En wat doe je als een kind uit jouw groep overlijdt?
Pedagogisch documenteren is een manier om te werken aan kwaliteitsvolle opvang. Het is een methodiek om te reflecteren op het professionele handelen in kinderopvang en onderwijs. Kijken, luisteren, reflecteren en plannen maken staan centraal. Maar hoe doe je dat nu precies?
In de prachtige natuur van Zuid-Limburg biedt Best 4 Kids kinderopvang en buitenschoolse opvang aan, geïnspireerd door de pedagogiek van Reggio Emilia. De omliggende natuur en cultuur inspireerde Best 4 Kids bij het ontwerpen van boeiende ruimtes voor kinderen. Op unieke locaties dagen de pedagogisch medewerkers en kinderen elkaar uit tot onderzoek, spelend leren en creëren. Zij doen dat in de eigen groepsruimte, de natuurontdektuin, de centrale ruimte (piazza) en in het binnen- en buitenatelier.
Het voorbije jaar was een pittig exemplaar. Zowel het virus als de daaruit voortvloeiende coronamaatregelen zorgden voor ongeziene uitdagingen. Wat is de impact van de maatregelen op ouders van kinderen met extra zorgbehoeften, die kiezen voor inclusieve kinderopvang? Hoe kunnen we er vanuit de opvang mee voor zorgen dat niemand uit de boot valt? We praten met Astrid Winderickx, projectmedewerker bij Steunpunt voor Inclusie.
In dit nummer
10 De kracht van het geheugen
18 Studenten aan het woord
48 Inclusieve kinderopvang, ook in coronatijden
54 Afscheid, dood en rouw bij jonge kinderen
En verder
6 Uit het werkveld
9 Op de koffie bij… leesbevorderaar Patty de Block
16 Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: hoeplala
22 Vraag en antwoord: Hoe kun je kinderen helpen onderhandelen in de buitenschoolse opvang?
24 Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: van voetspoor naar kunstwerk
28 Kinderboeken
20 (NL) De Moro-reflex, een andere kijk op het onrustige, overprikkelde kind
31 (BE) Meer kinderbegeleiders in de kleuterklas, hoera?
34 Honderd talen in het buitenatelier
42 Een wereld vol kleuren en geuren
63 Volgende keer & Colofon
In dit nummer
10 De kracht van het geheugen
18 Studenten aan het woord
48 Inclusieve kinderopvang, ook in coronatijden
54 Afscheid, dood en rouw bij jonge kinderen
En verder
6 Uit het werkveld
9 Op de koffie bij… leesbevorderaar Patty de Block
16 Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: hoeplala
22 Vraag en antwoord: Hoe kun je kinderen helpen onderhandelen in de buitenschoolse opvang?
24 Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: van voetspoor naar kunstwerk
28 Kinderboeken
20 (NL) De Moro-reflex, een andere kijk op het onrustige, overprikkelde kind
31 (BE) Meer kinderbegeleiders in de kleuterklas, hoera?
34 Honderd talen in het buitenatelier
42 Een wereld vol kleuren en geuren
63 Volgende keer & Colofon
Buitenspelen is altijd leuk. En met een hoepel is het nog plezanter. Want zo’n hoepel biedt verrassend veel combinaties van puur spelplezier. Hopla, daar gaat er alweer eentje de hoogte in. Dat wordt weer rollen, vallen, oppakken en weer doorgaan!
Speuren naar sporen met wasco? Mels, Dewi en Riyaira, 8 jaar oud, kijken elkaar eens aan. Wat zegt pedagogisch medewerkster Priscilla nou weer? Hoe kun je naar sporen zoeken terwijl je met wasco werkt? Dat ontdekken de kinderen van SDK Kraaiennest vandaag.
Een baan in de kinderopvang krijg je niet zomaar. Daar gaat een pittige, maar boeiende studie aan vooraf. Hoe bevalt die opleiding en vooral: hoe is het werk in de praktijk voor kersverse pedagogisch medewerkers? KIDDO sprak met drie professionals die hun ervaringen delen.
Jef en Marie willen alle twee met de rode fiets rijden of Louize wil met Fatima spelen maar Fatima heeft daar geen zin in… Dagelijks krijgen begeleiders in de buitenschoolse opvang te maken met meningsverschillen. Hoe kun je kinderen helpen onderhandelen als ze een meningsverschil hebben? VCOK, het Vormingscentrum Opvoeding en Kinderopvang, heeft daarvoor een draaiboek ontwikkeld.