Met in dit nummer:
Wist je dat lang nadat een roker zijn sigaret heeft gedoofd de effecten van de sigarettenrook nog merkbaar zijn? Derdehands rook is óók schadelijk voor de gezondheid, zo laat onderzoek zien. Vooral kinderen vormen een kwetsbare groep. Maar ook jij kunt bijdragen aan het rookvrij en gezond opgroeien van kinderen door alert te zijn op de risico’s!
Hoe tover je een saaie, kale ruimte om tot een rijke en uitdagende omgeving waar kinderen volop kunnen spelen, ontdekken en creëren? Hop Up ontwikkelde modulaire speelelementen waarmee je in een mum van tijd flexibele speelzones kunt opzetten. Van rustige plekjes tot een uitdagend parcours: bedenken, bouwen en verbouwen wordt onderdeel van het spel zelf.
Pinterest, google… Eén eenvoudige klik en je krijgt een massa aan foto’s en praktijkvoorbeelden van kinderopvang over de hele wereld. Gluren over het muurtje, dat doen kinderopvangprofessionals graag! Maar vaak blijft het bij even kijken, een korte inspiratieprikkel en weinig concrete actie nadien. Tenzij… je dit proces goed aanpakt. Zoals ProuD!
Met in dit nummer:
Met in dit nummer:
Twee kleuters zijn druk bezig met een blokkentoren. Halt! Tijd voor het tussendoortje. Tijdens een uitstap in het bos bouwen de kinderen een kabouterdorp. Stop! We vertrekken. In de naschoolse opvang lezen de oudste kinderen in zelfgemaakte kampen voor aan de jongsten. Gedaan! Iedereen moet naar huis. Al snel klinkt dan: ‘Opruimen!’ Alles aan de kant en klaar? Annelies Roelandt, medewerker van VCOK Vormingscentrum Opvoeding en Kinderopvang, legt uit op welke manier je deze overgangen én het opruimritueel kunt aanpakken.
Ouderbetrokkenheid en een goed contact tussen pedagogisch medewerkers en ouders over de kinderen, hoe krijg je dat voor elkaar? Wilma Schepers, hoofdredacteur van BBMP en auteur voor KIDDO, stelt haar vraag aan Yvette Vervoort. Yvette is (onder andere) bestuurslid van ChildCare International (CCI). Voor CCI begeleidt ze het LAB Ouderbetrokkenheid. Dit LAB is een werkplaats waarin deelnemers uitzoeken hoe je in de kinderopvang het contact met ouders kunt verdiepen.
In de Okiddo-rubriek staat telkens weer een pedagogische activiteit. Soms lijkt die niet zo spectaculair. Maar als je dan leest wat het met de kinderen doet en hoe de begeleiders inzetten op een uitdagende ervaring en goede interactie, dan weet je: hier komt veel meer bij kijken. De juiste materialen en de rust in de ruimte, het dagverloop en de sfeer in de groep… Alles voor en na een activiteit draagt bij aan het welslagen ervan. Dus, wat gebeurt er nu allemaal voor en na zo’n nieuw idee?
‘Eigenlijk zijn kinderen nu een soort cavia’s in een hok dat niet verschoond wordt.’ Iris (12) verwoordt de harde realiteit treffend. De aarde gaat steeds een beetje verder gebukt onder de gevolgen van klimaatverandering en milieuvervuiling. Hoog tijd dus dat iederéén zich een duurzamere levensstijl aanmeet. Thuis, op school én in de opvang. De aarde heeft haast. Maar waar begin je?
Uit onderzoek én praktijk blijkt dat ouders en professionals willen dat hun kinderen ‘zelfstandig’ worden. Maar wat bedoelen we daar precies mee? Zelfstandig zijn kan op zo veel manieren! Wat betekent dat voor de opvoeding van jonge kinderen in het kleuteronderwijs? Dit is het laatste artikel in een reeks over educare, de pedagogiek van leren en zorg in het kleuteronderwijs. KIDDO werkt hiervoor samen met Kleuters & ik, het vakblad voor kleuteronderwijs.