In dit nummer
En verder
‘Een goede vertrouwensrelatie met alle kinderen en hun ouders is het allerbelangrijkste. Dat is wat de coronacrisis ons toont. Zo laat je aan de kinderen zien dat, ook al ben je er als juf even niet, jullie toch nog steeds met elkaar verbonden zijn.’ Juf Kris en juf Anneleen vertellen over hoe ze het contact hielden met de kinderen en hun ouders tijdens de coronacrisis.
Medewerkers van een kinderdagverblijf kunnen een belangrijke rol spelen in de beweegstimulering van jonge kinderen. Maar hoe moet dat? Acht pedagogisch medewerkers vertellen welke bevorderende en belemmerende factoren zij ervaren bij het stimuleren van bewegen onder peuters (2 tot 4 jaar). Op basis daarvan zijn praktische handvatten geformuleerd die kunnen helpen om peuters op het kinderdagverblijf op een goede manier te stimuleren tot bewegen.
‘Bel regelmatig de gezinnen uit je opvang op. Alle ouders appreciëren zo’n babbel. Blijven bellen geeft ouders het signaal dat je aan hen blijft denken, dat je er bent voor hen’, zegt Tom Possemiers (coördinator Wigwam, Kessel-Lo). Kinderbegeleiders en leidinggevenden vertellen over hoe je contact houdt met de ouders als ze hun kinderen niet meer naar de opvang mogen brengen tijdens crisismomenten als de coronaperiode.
In dit nummer
En verder
In dit nummer
En verder
Tijdens de lockdown door het coronavirus hoorde en las je veel over gezinnen met jonge kinderen. Zij moesten zich, net zoals scholen en kinderopvang, van het ene moment op het andere reorganiseren én heruitvinden: telewerken, pre-teaching, noodopvang, ontoegankelijke speelterreinen en parken, allerhande verboden, zorgen over veiligheid en mogelijke leerachterstand, en hoe die aan te pakken. Leraren kwamen virtueel in de huiskamer, oefenblaadjes, kleurpotloden werden in de bussen gedropt. Maar je las weinig over de waarde van ’thuis zijn’, spelen, je vervelen, helpen klussen in huis, alles wat je thuis kunt beleven en leren. Nochtans is thuis een erg leuke én interessante leerplek.
Trek je met kinderen naar het bos, dan komen ze sowieso terug thuis met takken. Een tak kan van alles worden: een wandelstok, een zwaard, een microfoon, een hut (als je er meer dan één neemt), een worst (als het een kleintje is). Takken hebben eindeloos veel mogelijkheden. Voeg er nog wat touw of wol aan toe en je bent vertrokken voor uren speelplezier.
Hoe kun je studenten van de opleiding Pedagogisch Werk op zo’n manier opleiden dat ze enthousiast eigenaar zijn van hun eigen onderwijs en dat hun vaardigheden beter aansluiten bij de praktijk? Het Albeda College Sociaal & Pedagogisch Werk en kinderopvangorganisatie Uniek sloegen de handen ineen.
Spanning op het werk, de veel te lange to-do-lijst of een levensveranderende situatie als de coronacrisis. Als volwassenen gestrest zijn, kunnen zij de oorzaak vaak gemakkelijk aanwijzen. Kinderen ervaren dit anders. Voor hen is het een vervelend, maar onbekend gevoel. Een nieuwe ervaring en daarom moeilijk te definiëren. Wat veroorzaakt stress bij kinderen en welke symptomen horen hierbij? Wat kun je in zo’n situatie betekenen voor een kind? Psycholoog Anita Roelands en kinder- en jeugdtherapeut Margreet van der Veen vertellen hoe je het best kunt omgaan met kinderen die stress ervaren.
E-learning is een uitkomst als je niet in de gelegenheid bent om fysieke lessen te volgen, zoals tijdens de coronacrisis. Maar ook om andere redenen is online leren interessant. Welke verschillen zijn er tussen fysieke en digitale lessen? En wat vraagt het van je als cursist? We spraken een docent, een aanbieder én een student.