Vraag je aan kinderen wat écht spelen is, dan kiezen ze waarschijnlijk voor buiten spelen. Er is ruimte om te bewegen, je fantasie te laten werken en zoveel te ontdekken en ervaren. Maar hoe integreer je buitenspel op zo’n manier dat het bij jou en je team past? En zijn ouders er wel voor te vinden, onder alle weersomstandigheden? KIDDO legde het oor te luisteren bij een gezinsopvang (gastouder, red.) en een groepsopvang die regelmatig naar buiten trekken.
Met alle feesten en vieringen zijn de wintermaanden voor kinderen enorm druk. Een uitdaging: hoe voorkom je dat kinderen overprikkeld raken en breng je de rust terug? KIDDO laat (ervarings)deskundigen aan het woord.
In veel ‘instapklasjes’ – kleuterklassen voor de allerjongste kinderen – is naast de leerkracht ook een kinderbegeleider aan het werk. Een paar uren per week springt deze medewerker bij in de zorg voor zeer jonge kinderen. Deze begeleiders doen belangrijk werk, voor kinderen maken ze vaak een groot verschil. Tegelijk is de inschakeling van kinderbegeleiders geen duurzame oplossing: zorg en leren blijven daardoor te vaak twee aparte werelden. En we moeten net nadenken hoe zorg en leren meer kunnen samengaan.
10 De feestperiode?: Zo hou je het relaxed! Buiten spelen Ja, natuurlijk! Met alle feesten en vieringen zijn de wintermaanden voor kinderen enorm druk. Een uitdaging: hoe voorkom je dat kinderen overprikkeld raken en breng je de rust terug? KIDDO laat (ervarings)deskundigen aan het woord.
14 Buiten spelen Ja, natuurlijk!: Vraag je aan kinderen wat écht spelen is, dan kiezen ze waarschijnlijk voor buitenspelen. Er is ruimte om te bewegen, je fantasie te laten werken en zoveel te ontdekken en ervaren. Maar hoe integreer je buitenspel op zo’n manier dat het bij jou en je team past? En zijn ouders er wel voor te vinden, onder alle weersomstandigheden? KIDDO legde het oor te luisteren bij een gezinsopvang (gastouder, red.) en een groepsopvang die regelmatig naar buiten trekken.
30 Met kinderen praten over emoties: Als je kinderen de ruimte geeft om over hun gevoelens te praten, help je ze een veerkrachtig mens te worden. Dat zegt kindercoach en logopedist Yvonne C. Franssen. Maar hoe doe je dat, met kinderen over hun gevoelens praten? ‘Belangrijk is dat wij als mede-opvoeder woorden geven aan emoties.’
35 De Kwaliteitsmonitor Gastouderopvang:Voor kinderdagopvang en buitenschoolse opvang bestaan in Nederland al enkele jaren Kwaliteitsmonitoren waarmee opvangorganisaties hun eigen pedagogische kwaliteit kunnen meten en verbeteren. Voor de gastouderopvang bestond zo’n praktijkinstrument nog niet, maar dat gaat veranderen. Eind 2017 is de Kwaliteitsmonitor Gastouderopvang gereed en klaar voor gebruik door gastouders en gastouderbureaus. ‘Met dit instrument hebben gastouders handvatten om de kwaliteit van hun opvang te vergroten.’
En verder:
6 Uit het werkveld
9 Op de koffie bij voorleesvader Marc Peters
17 MINIMUZE: Torens bouwen 18 Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Bouwen met dozen
20 Mentor in de kinderopvang (NL)
20 Educare – Kinderbegeleiders in het kleuteronderwijs (BE)
24 Na school op school… Hoe maak je die tijd leuker?
26 Kinderboeken én KIDDO-Leespluimwinnaars
28 Vraag & Antwoord: Speelzones voor baby’s en peuters
32 Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Een bus vol emoties
38 Op de plank: Huizen van het Kind In-Zicht
10 De feestperiode?: Zo hou je het relaxed! Buiten spelen Ja, natuurlijk! Met alle feesten en vieringen zijn de wintermaanden voor kinderen enorm druk. Een uitdaging: hoe voorkom je dat kinderen overprikkeld raken en breng je de rust terug? KIDDO laat (ervarings)deskundigen aan het woord.
14 Buiten spelen Ja, natuurlijk!: Vraag je aan kinderen wat écht spelen is, dan kiezen ze waarschijnlijk voor buitenspelen. Er is ruimte om te bewegen, je fantasie te laten werken en zoveel te ontdekken en ervaren. Maar hoe integreer je buitenspel op zo’n manier dat het bij jou en je team past? En zijn ouders er wel voor te vinden, onder alle weersomstandigheden? KIDDO legde het oor te luisteren bij een gezinsopvang (gastouder, red.) en een groepsopvang die regelmatig naar buiten trekken.
30 Met kinderen praten over emoties: Als je kinderen de ruimte geeft om over hun gevoelens te praten, help je ze een veerkrachtig mens te worden. Dat zegt kindercoach en logopedist Yvonne C. Franssen. Maar hoe doe je dat, met kinderen over hun gevoelens praten? ‘Belangrijk is dat wij als mede-opvoeder woorden geven aan emoties.’
35 De Kwaliteitsmonitor Gastouderopvang:Voor kinderdagopvang en buitenschoolse opvang bestaan in Nederland al enkele jaren Kwaliteitsmonitoren waarmee opvangorganisaties hun eigen pedagogische kwaliteit kunnen meten en verbeteren. Voor de gastouderopvang bestond zo’n praktijkinstrument nog niet, maar dat gaat veranderen. Eind 2017 is de Kwaliteitsmonitor Gastouderopvang gereed en klaar voor gebruik door gastouders en gastouderbureaus. ‘Met dit instrument hebben gastouders handvatten om de kwaliteit van hun opvang te vergroten.’
En verder:
6 Uit het werkveld
9 Op de koffie bij voorleesvader Marc Peters
17 MINIMUZE: Torens bouwen 18 Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Bouwen met dozen
20 Mentor in de kinderopvang (NL)
20 Educare – Kinderbegeleiders in het kleuteronderwijs (BE)
24 Na school op school… Hoe maak je die tijd leuker?
26 Kinderboeken én KIDDO-Leespluimwinnaars
28 Vraag & Antwoord: Speelzones voor baby’s en peuters
32 Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Een bus vol emoties
38 Op de plank: Huizen van het Kind In-Zicht
Vanaf 1 januari van volgend jaar zijn kinderopvangorganisaties volgens de Wet IKK verplicht om elk kind in de opvang te koppelen aan een eigen mentor. Maar wat is een mentor? Daar is de wet niet zo duidelijk over. Moeten pm’ers wel zo blij zijn met deze verandering? KIDDO legt deze vragen voor aan Maryse Nijhof-Broek. Maryse is psycholoog en werkt als adviseur en trainer bij Sardes. Voor KIDDO schrijft zij regelmatig artikelen over babyopvang. Met IJsbrand Jepma van Sardes verdiepte zij zich in het mentorschap en samen schreven zij het artikel ‘De mentor in de kinderopvang’
Tien keer na elkaar: doosje open, doosje dicht. Het is een klassiek kinderspel. Waarom dan niet wat dozen toevoegen aan het materiaal voor ‘vrij spel’? En zo wordt de hoek met dozen even populair als de poppenhoek, de blokkenhoek en de hoek met auto’s samen…
Bij buitenschoolse opvang SDK de Kleine Burgt zijn ze bezig met het thema ‘in de stad’. De pedagogisch medewerkers bespreken met de kinderen verschillende onderwerpen rondom dit thema, waarbij natuurlijk het vervoer in de stad niet vergeten wordt. Met elkaar besluiten ze, om in hun activiteitenaanbod, de bus centraal te zetten in combinatie met het begrip ‘emoties’!
Voor kinderdagopvang en buitenschoolse opvang bestaan in Nederland al enkele jaren Kwaliteitsmonitoren waarmee opvangorganisaties hun eigen pedagogische kwaliteit kunnen meten en verbeteren. Voor de gastouderopvang bestond zo’n praktijkinstrument nog niet, maar dat gaat veranderen. Eind 2017 is de Kwaliteitsmonitor Gastouderopvang gereed en klaar voor gebruik door gastouders en gastouderbureaus. ‘Met dit instrument hebben gastouders handvatten om de kwaliteit van hun opvang te vergroten.’
Als je kinderen de ruimte geeft om over hun gevoelens te praten, help je ze een veerkrachtig mens te worden. Dat zegt kindercoach en logopedist Yvonne C. Franssen. Maar hoe doe je dat, met kinderen over hun gevoelens praten? ‘Belangrijk is dat wij als mede-opvoeder woorden geven aan emoties.’