Met in dit nummer:
Een ‘normale’ start is niet voor elke baby vanzelfsprekend. Sommige kinderen worden te vroeg geboren en komen in een couveuse terecht. De gevolgen van vroeggeboorte kunnen ingrijpend zijn. Als je als pedagogisch medewerker of gastouder weet waar je rekening mee moet houden, kun je de juiste zorg bieden aan couveusekinderen én hun ouders.
‘Om het eerst!’ We spelen vaak spelletjes waarin competitie centraal staat. Maar in Initiatief voor Buitenschoolse Opvang (IBO) Jabedabedoe in Torhout pakken ze het vandaag anders aan. In plaats van spelletjes tegen elkaar, met winnaars en verliezers, spelen ze spelletjes die te maken hebben met samenwerking en elkaar beter leren kennen. Bovendien draagt die aanpak bij aan de goede sfeer en het samenhorigheidsgevoel in het IBO.
Op studiedagen en in vormingen ontmoet je vaak interessante collega’s met inspirerende praktijkvoorbeelden op zak. Droom je ervan om eens op bezoek te gaan of enkele dagen mee te draaien in hun werking? Door het jobshadowingstraject over sociale steun en cohesie, georganiseerd door EXPOO in samenwerking met VBJK en VCOK, werd dit werkelijkheid voor zes voorzieningen. Zij zetten een intensief traject op waarin medewerkers van kinderopvang en preventieve gezinsondersteuning mochten meewerken in een andere organisatie en zo leren van elkaar. Benieuwd wat jobshadowing juist is, en hoe je dat kunt organiseren? KIDDO laat twee deelnemende organisaties aan het woord.
Met in dit nummer:
Met in dit nummer:
In de kinderopvang zit het ingebakken: om welbevinden en betrokkenheid bij baby’s en peuters te peilen, observeren begeleiders gericht. Heeft het zin om dat ook in de buitenschoolse opvang te doen? In Gent vinden ze van wel. Ze werken er met In De Kijker, een tool die de groeidomeinen van kinderen van 3 tot 12 jaar én de kwaliteit van de werking in kaart brengt.
Permanente scholing – nooit klaar met school. De gemiddelde middelbare scholier griezelt bij de gedachte. Ook studenten aan opleidingen, van mbo tot universitair, zijn blij als ze klaar zijn met hun opleiding en aan het werk mogen. Aan het werk zijn is leuker. Maar leren terwijl je aan het werk bent is nog leuker. Vier collega’s vertellen over hun aanpak en resultaten: ‘De inhoud blijft beter hangen als je die op meer manieren aanbiedt.’
Risicovol spel, wat is dat? En is dat nu echt nodig? Als je goed zicht krijgt op alle factoren die bij risicovol spel meespelen, kun je voor jezelf beter inschatten hoe jij risicovol spel bij jonge kinderen wil en kan ondersteunen. Daarom alvast een introductie, met enkele begrippen en inzichten.
Kinderen dansen en musiceren graag. Als baby’s of peuters muziek horen, zie je ze vaak lachen of heen en weer op het ritme wiegen. Een peuter tikt twee blokken tegen elkaar, hoort het geluid, en herhaalt dat tikken. Tik tik tik… traag of snel, hij experimenteert met het ritme en geluid en zet zo de eerste stappen tot musiceren. Maar wat als je een muzikale voorstelling opvoert in de opvang? Genieten baby’s en peuters daar ook van?
De cursusagenda van kinderopvangprofessionals loopt vol. Door de Wet IKK is bijscholing aan de orde van dag, om zo de kwaliteit van de kinderopvang te versterken. Maar: er zijn momenteel wel erg veel verplichte nummers. Wordt je werk daar echt leuker van? Heb je er zelf ook nog iets over te zeggen? KIDDO-auteur en BBMP-hoofdredacteur Wilma Schepers legde deze vragen voor aan Marijke Schuurkes van PPINK. ‘Niet iedereen hoeft omhoog te klimmen. Je kunt je ook in de breedte ontwikkelen.’