Met in dit nummer:
En verder:
Ouders en kinderopvang zijn partners in de opvoeding. Dit betekent dat pedagogisch medewerkers een belangrijke talige rol spelen, ook voor kinderen die meertalig opgroeien. Dat is een prachtige uitdaging, maar ook een grote verantwoordelijkheid. Daarom is het belangrijk om te begrijpen hoe meertalige kinderen in elkaar zitten (de theorie) en hoe we het beste uit hen kunnen halen (de praktijk).
Spelen, bewegen en aanraken: als pedagogisch medewerker heb je een gouden tool in handen om de ontwikkeling van het kind te ondersteunen. Veiligheid en gehechtheid zijn belangrijke bouwstenen. Door aanraak- en beweegspelletjes aan te bieden in de volgorde waarin het kind ontwikkelt, kun je dit nog beter begeleiden.
Kinderen voorlezen is een plezier voor zowel de kinderen als de voorlezers. Door voor te lezen beleef je samen met het kind avonturen en verken je de wereld. Maar bij voorlezen gebeurt veel meer. Voorlezen is goed voor de taalontwikkeling van kinderen. Door interactief voor te lezen kun je ook andere belangrijke ontwikkelingsgebieden bevorderen. Een belangrijk ontwikkelingsgebied betreft het leren reguleren van gevoelens of emoties.
Videocoaching: welke kansen biedt die tool om kinderbegeleiders en leraren professioneel te laten groeien en om kinderopvang en onderwijs inclusiever te maken? Dat onderzochten twee kleuterscholen, twee Stedelijke Initiatieven Buitenschoolse Opvang Gent (STIBO) en een kinderdagverblijf, samen met Poolse en Italiaanse partners in het Europese TRACKs-project. Hun ervaringen staan beschreven in het boek Van Wazig naar Scherp.
Met in dit nummer:
En verder:
Met in dit nummer:
En verder:
Welke competenties hebben we allemaal nodig in ons leven, zowel als kind, adolescent of volwassene? Vijftig Europese experts, onder wie Hester Hulpia en Jan Peeters van VBJK bogen zich over die vraag, in opdracht van de Europese Commissie. Het leidde tot de zeer bevattelijke publicatie Life Comp, een helder inspiratiekader voor iedereen die werkt in kinderopvang, onderwijs en vorming.
Otis heeft veel interesse in de kleine dingen binnen handbereik. Een stukje papier of een steentje krijgt al zijn aandacht. Hij onderzoekt al die kleine spullen en neemt tijd voor elk detail. Zo onderzoekt hij regelmatig de schoenveters van Marjan. ‘Als begeleider is het spannend om te zien hoe Otis telkens weer naar mijn veters grijpt’, vertelt ze. Want wat als ik plots ergens naartoe wil stappen? Onderbreek ik dan zijn spel met een plotse beweging, wat toch niet zo aangenaam is voor Otis?’ Of geeft Otis’ gewriemel met veters nieuwe spelideeën aan Marjan?
In de afgelopen periode deed je het waarschijnlijk regelmatig: speelgoed wassen en/of ontsmetten. Alle blokken in een emmer water met veel schuim? Dat is een leuke activiteit om samen met de kinderen te doen! En als we dan toch aan het wassen zijn… waarom zouden we geen wellness voor de speelgoeddieren organiseren?
Als je werkt met kinderen kun je merken dat zij soms last hebben van stress. Bijvoorbeeld na een drukke schooldag of wanneer ze vervelende dingen meemaken. Als pedagogisch medewerker kun je van grote betekenis zijn. Je kunt kinderen helpen goed om te gaan met stress. Ook kun je hen op verschillende manieren ontspanning bieden.
Wasbare luiers worden alsmaar populairder, niet alleen bij jonge ouders, maar ook in de kinderopvang. Wat zijn de vooren nadelen? Wat is het effect op de werkdruk? En hoe begin je eraan? We vroegen het aan Marijke Macharis. Ze is leidinggevende van kinderdagverblijf ’t Achtertuintje in Erpe-Mere, waar al vier jaar met wasbare luiers wordt gewerkt.