PIP 122 - 2021

PIP 122 - 2021

2021

Omschrijving

In dit nummer
Interview.
Bruno Vanobbergen.
Pedagogiek. Onbekend en onbelicht.
Praktijk. In de praktijk getest.
Longread. Moet de pabo gesplitst worden?
Achtergrond. Van staatspedagogiek naar pedagogische staat.
Biografie. Judith Wallerstein. 

& verder...

3 Redactioneel 17 De casus 23 Generatie M 24 Kunststukjes 26 Vergeten woorden, vergeten praktijken? 27 iPiP 39 Koops over onderzoek 45 Warm aanbevolen 51 Agenda + Volgende keer + Service 52 Opvoeden op school

In de praktijk getest

In de praktijk getest

Afgelopen jaren hebben we onze voltijd bacheloropleiding ecologische pedagogiek geïnnoveerd. Uitgangspunten daarbij waren dat we studenten met professionele moed wilden opleiden en dat we beter wilden aansluiten bij de (snelle) ontwikkelingen in de beroepspraktijk. En toen, terwijl we nog midden in dat innovatieproces zaten, was daar de coronapandemie. Alle gevolgen daarvan voor jeugdigen, werkveld, studenten en opleidingen vormden de ultieme test voor de nieuwe opleiding. Waren we in staat om aan te sluiten en moed te tonen?

Meer info
3,90
Interview. Bruno Vanobbergen: 'Als het om de integriteit van kinderen gaat, ben ik zeer radicaal'

Interview. Bruno Vanobbergen: 'Als het om de integriteit van kinderen gaat, ben ik zeer radicaal'

Er waren voor Bas Levering minstens drie redenen om dr. Bruno Vanobbergen in Gent op te zoeken. Tien jaar was hij Vlaams kinderrechtencommissaris, vergelijkbaar met de Nederlandse kinderombudsman. Sinds 2019 is hij algemeen directeur van het nieuwe Agentschap Opgroeien, dat een belangrijke rol speelt in de transitie van de Vlaamse gezins- en jeugdzorg. Bovendien schreef hij een boek voor ouders waarin hij zijn pedagogische uitgangspunten verheldert.

Meer info
3,90