Grip op de pedagogische en didactische kwaliteit

Grip op de pedagogische en didactische kwaliteit

Productgroep KIDDO 01 2025
Simon Hay | 2025
3,95
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

Welbevinden en betrokkenheid zijn voor alle (jonge) kinderen essentieel voor de ontwikkeling. Zonder welbevinden en betrokkenheid van kinderen is ontwikkeling onmogelijk. De professional, de pedagogisch medewerker of leerkracht, is het meest bepalend voor de pedagogische en didactische kwaliteit. We weten dit uit onderzoek, maar hoe zorg je dat jouw aanbod het welbevinden, de betrokkenheid en daardoor de ontwikkeling van kinderen ondersteunt? Om die vraag te beantwoorden moet je eerst weten hoe het met de kwaliteit van je aanbod is gesteld.

Landelijk wetenschappelijk onderzoek geeft algemene informatie over de kwaliteit van de kinderopvang. Dat gaat (meestal) niet over jouw locatie, laat staan over jouw handelen als professional. Het jaarlijkse inspectierapport geeft al een concreter beeld hiervan, met de kanttekening dat deze rapporten gebaseerd zijn op korte observatiemomenten in een beperkt aantal groepen/klassen. Ik vind dat deze twee bronnen alleen onvoldoende informatie geven voor de praktijk om inzicht te krijgen in de kwaliteit die wij bieden.

Kwaliteit gaat over jouw locatie, jouw groep en jouw handelen. Ik vind dat een organisatie, behalve door onderzoek en inspectie, zelf een beeld moet hebben van de eigen kwaliteit. Door een zelfevaluatie-instrument te gebruiken kun je een goede inschatting maken van wat er al goed gaat en waar je nog kunt verbeteren. Zo kun je leren vasthouden aan waar je trots op bent en bewust proberen te verbeteren waar de kwaliteit zich nog niet op het gewenste niveau bevindt. Deze informatie helpt jou, en helpt een organisatie, om grip te krijgen op de kwaliteit.