Het (integraal) kindcentrum is hip en trending. Iedereen heeft het erover. De stuwende kracht is het pedagogisch visioen van een geïntegreerd aanbod voor alle kinderen van nul tot dertien jaar, waarbij geïntegreerd staat voor een inhoudelijk samenhangend programma voor kinderopvang, onderwijs en zorg en waarvoor een bestuurlijke eenheid een voorwaarde is. Daar zit hem de kneep: vanuit pedagogisch enthousiasme is alles mogelijk, maar de inbedding daarvan in Bestuur, Beleid en Management – op landelijk, lokaal en organisatorisch niveau – kent zo veel dilemma’s, haken, ogen, gevoeligheden en strijdpunten, dat het tijd wordt daar eens dieper in te duiken. Daarom beschrijft BBMP – samen met gastredacteur Yvette Vervoort – in dit nummer de achterkant van het proces van (i)kc-vorming. Het vormen van een kindcentrum is geen project met een kop en staart, maar een traject met levensgrote dilemma’s en een open eind, vat Yvette Vervoort het samen. Om te laten zien dat het wel kán, vertellen een drietal organisaties hoe zij de dilemma’s denken op te lossen.