Instrument om de samenwerking tussen kinderopvang, basisonderwijs en Jeugdzorg in kaart te brengen
Doel
Het in kaart brengen van het niveau van integratie en interprofessionele samenwerking tussen kinderopvang, basisonderwijs en jeugdzorg (onder jeugdzorg verstaan we verschillende vormen van zorg, zoals ergotherapie, logopedie, schoolmaatschappelijk werk, enz.) met het oog op verbeteren van de doorgaande lijn en stimuleren van optimale ontwikkeling van het kind.
Toepassing
De KC-scan kan worden ingezet op alle locaties waar interprofessioneel samengewerkt wordt tussen kinderopvang, basisonderwijs en jeugdhulp. De scan kan worden gebruikt om op locatie of op bestuurlijk niveau zicht te krijgen op het samenwerkingsniveau en kan gebruikt worden om ambities te formuleren en de ontwikkeling te monitoren. Hierbij is het geen voorwaarde dat er al een bepaalde mate van samenwerking is. Afhankelijk van het doel van de inzet van de KC-scan kan deze schriftelijk worden ingevuld of tijdens een gezamenlijk gesprek.
Inzetbaarheid
De KC-scan kan in verschillende situaties worden ingezet, bijvoorbeeld:
Opbouw scan
De KC-scan bestaat uit 15 verschillende thema’s en drie verschillende samenwerkingsniveaus; apart, afgestemd en geïntegreerd. De thema’s zijn verdeeld over twee onderdelen; samenwerking kinderopvang en onderwijs en samenwerking kinderopvang/onderwijs met jeugdhulp. Het eerste onderdeel (samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs) bevat 10 verschillende thema’s (bijvoorbeeld pedagogische visie, professionalisering en uitstraling). De thema’s doorgaande lijn overgangen en doorgaande lijn inhoudelijk zijn opgesplitst in de overgang van dagopvang naar onderwijs en overgang van onderwijs naar BSO. Zodat dit onderdeel op 12 items in kaart gebracht wordt.
Het tweede onderdeel (samenwerking tussen kinderopvang/onderwijs en jeugdzorg bestaat uit 5 verschillende thema’s die ieder voor de kinderopvang en het onderwijs kunnen worden ingevuld. Allereerst kijken we specifiek naar de samenwerking tussen kinderopvang en jeugdzorg, waarna we de samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg in kaart brengen. Hierdoor heeft dit onderdeel uiteindelijk 10 items.
Scoring
Voor elk van de 22 verschillende items wordt vastgesteld op welk niveau wordt samengewerkt. Per item wordt in de KC-scan een uitleg gegeven over het vaststellen van het samenwerkingsniveau. Hierna kan het score formulier worden ingevuld om te KC-scan score te bepalen. De volgende scores worden toegekend aan de drie niveaus: 1. Apart 2. Afgestemd 3. Geïntegreerd
Een hogere score op de KC-scan betekent een hoger samenwerkingsniveau. Welk samenwerkingsniveau wordt nagestreefd is echter voor iedere locatie/ bestuur zelf te bepalen