In het voorjaar van 2024 heeft de afdeling wetenschap van Partou de pedagogische kwaliteit van vijftig babygroepen in kaart gebracht. De resultaten zijn vergelijkbaar met het landelijk beeld. De uitkomsten geven goede aanknopingspunten voor structurele kwaliteitsverbetering voor baby’s in de Nederlandse kinderopvang.
Partou investeert fors in kwaliteit. Een belangrijke vraag daarbij is altijd of bepaalde (wettelijk verplichte) investeringen zich uiten in een hogere pedagogische kwaliteit. Daarnaast zijn er andere belangrijke redenen voor de kwaliteitsmeting bij Partou, die met een willekeurige steekproef is uitgevoerd:
Sanne de Vet, projectleider vanuit de afdeling wetenschap, vertelt: ‘Pedagogische kwaliteit is geen statisch gegeven, en wat goed is, kan altijd beter. Zeker baby’s vormen een kwetsbare groep, zij maken in een korte tijd grote ontwikkelingen door. Je kunt door de kwaliteit van de opvang bijdragen aan de ontwikkeling en het welbevinden van kinderen. Maar om te verbeteren moet je echt weten op welke punten dat nodig en mogelijk is.’