Meten en weten is verbeteren

Meten en weten is verbeteren

Productgroep BBMP 02 2025
4,95
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

In het voorjaar van 2024 heeft de afdeling wetenschap van Partou de pedagogische kwaliteit van vijftig babygroepen in kaart gebracht. De resultaten zijn vergelijkbaar met het landelijk beeld. De uitkomsten geven goede aanknopingspunten voor structurele kwaliteitsverbetering voor baby’s in de Nederlandse kinderopvang.

Partou investeert fors in kwaliteit. Een belangrijke vraag daarbij is altijd of bepaalde (wettelijk verplichte) investeringen zich uiten in een hogere pedagogische kwaliteit. Daarnaast zijn er andere belangrijke redenen voor de kwaliteitsmeting bij Partou, die met een willekeurige steekproef is uitgevoerd:

  • Uit de resultaten van gecombineerde gegevens uit kwaliteitsmetingen in 2011 en 2013 bij Partou (nulmeting ‘huidige Partou’) bleek dat de babygroepen op het gebied van pedagogische kwaliteit achterbleven bij de peuter- en verticale groepen.
  • Resultaten uit de promotiestudie van Partou-collega Sanne de Vet (De Vet, 2022) laten zien dat baby’s, vooral bij de start op het kinderdagverblijf, extra ondersteuning kunnen gebruiken, omdat ze er gemiddeld meer stress ervaren dan thuis.

Sanne de Vet, projectleider vanuit de afdeling wetenschap, vertelt: ‘Pedagogische kwaliteit is geen statisch gegeven, en wat goed is, kan altijd beter. Zeker baby’s vormen een kwetsbare groep, zij maken in een korte tijd grote ontwikkelingen door. Je kunt door de kwaliteit van de opvang bijdragen aan de ontwikkeling en het welbevinden van kinderen. Maar om te verbeteren moet je echt weten op welke punten dat nodig en mogelijk is.’