Boekjes lezen met de allerkleinsten is vooral het verkennen van een boekje en het waarnemen van contrasten en vormen. Dat is waar baby’s de eerste maanden vooral naar kijken.
Pedagogisch medewerker Zeliha weet daar alles van. Zij zet baby’s van 3-6 maanden in een wipstoeltje voor zich en laat een boekje zien. Ze trekt vandaag de aandacht van Ted door hem naar de pagina’s te laten kijken. Ze geeft hem ruim de tijd om iedere bladzijde rustig te bekijken. Dat doet ze lang voor haar gevoel, want ze volgt hoe de blik van Ted soms even links en dan weer een tijdje rechts op de bladzijde blijft hangen. Intussen vertelt Zeliha Ted hoe lief hij is en dat ze samen een boekje bekijken. Ze reageert ook als Ted haar aankijkt. Ze maken oogcontact en Zeliha zegt: ‘Dat is leuk, een boekje kijken.’
Het is bij kleine Ted belangrijk dat het veilig is en ook rustig zodat hij zijn aandacht op deze activiteit kan richten. De keuze van het boekje heeft Zeliha bewust gemaakt omdat zij weet dat hij nu vooral contrasten waarneemt. En omdat hij graag dingen wil pakken heeft ze dit boekje met felle kleuren gekozen. Ze laat hem het boekje vastpakken en als vanzelf weer loslaten. Zo stimuleert ze ook de tastzin van Ted. Samen genieten ze van deze kennismaking met boekjes.
Boekjes ontdekken
Door dagelijks boekjes aan te bieden zul je als pedagogisch medewerker merken dat een baby van 6-12 maanden een plaatje steeds langer gaat bekijken en blijft luisteren om te horen wat jij erover vertelt. Steeds hetzelfde boekje bekijken is een feest voor jonge kinderen omdat ze daardoor steeds beter herkennen wat ze zien en horen. Het stimuleert de passieve woordenschat vooral als pm’ers hun mimiek en intonatie hierbij gebruiken. Paula heeft voor Milou een kartonboekje
gekozen. Ze laat haar tijdens het lezen zoveel mogelijk zelf de blaadjes omslaan. Paula merkt dat Milou vooral gericht is op het omslaan van de blaadjes. Milou krijgt alle de tijd om te experimenteren. Jonge kinderen verkennen niet alleen door te kijken maar ook door te voelen en zelfs door te verkennen met de mond.