Toen wij Jeannette Doornenbal vroegen om vanuit pedagogisch perspectief een handreiking te maken voor kindcentra, konden wij niet vermoeden dat er zo’n mooi inspirerend beeld gecreëerd zou worden. Als eenmaal de droom is verwoord, wordt deze ook werkelijkheid. Dit boekje geeft aan waarom de beweging naar kindcentra een belofte is die we kinderen niet mogen onthouden. Hier leest u hoe die pedagogische samenwerking alle talenten van het kind raakt en langs welke weg dit gerealiseerd kan worden.
Jeannette Doornenbal schetst de pedagogische basis die ten grondslag ligt aan het kindcentrum, een belangrijke vernieuwing in de kinderopvang en het basisonderwijs. Overal in het land zijn al initiatieven genomen die leidden tot de eerste kindcentra. Kenmerk daarvan is dat opvang en onderwijs er intensief sámen werken aan de ontwikkeling van het kind. Deze samenwerking kan veel toegevoegde waarde bieden, en dan gaat het niet alleen om praktische voordelen als het gemak van één adres. Er ligt een pedagogische ideologie aan ten grondslag. Daarover gaat dit boek, dat is uitgegeven door het project Andere Tijden in onderwijs en opvang.
Dit project is in april 2008 gestart door Het Kinderopvangfonds, dat in samenwerking met VOS/ABB, BOinK en de toenmalige MOgroep Kinderopvang de Initiatiefgroep Andere Tijden oprichtte. Later heeft de PO-Raad zich daar nog bij aangesloten. Sindsdien hebben we rondom de samenwerking tussen kinderopvang en primair onderwijs vele pilots gesteund, de kennisdeling georganiseerd (met masterclasses, workshops, magazines en video’s) en het maatschappelijk debat georganiseerd (met initiatieven als de Taskforce Kinderopvang Onderwijs en een kopgroep wethouders).
Uiteindelijk ging het project Andere Tijden natuurlijk niet alleen om een andere tijdsindeling maar om een rijk programma voor elk kind. Achteraf kan het motto misschien wel het beste omschreven worden als ‘geen spaan talent verloren; niet van kinderen, niet van ouders en niet van medewerkers in onderwijs en opvang.’ Samenwerking van kinderopvang en basisonderwijs is geen gemakkelijk opgave, gegeven de verschillen in systemen (wettelijk, financieel, cultureel) en gegeven de bezuinigingen. Een gedeelde visie op de ontwikkeling van het talent van onze kinderen plus het besef dat een kind maar één keer opgroeit, geven de energie om praktische bezwaren te overwinnen. Vanuit dat besef hebben wij Jeannette Doornenbal gevraagd die gedeelde visie uit te werken.
Jeannette heeft er een levendig verhaal van gemaakt. Van morele waarden voert het via lineaire en trage tijd, formeel en informeel leren naar praktische handreikingen om gezamenlijk stappen te zetten. Het is een juweeltje waar professionals en ouders mee aan de slag kunnen.