Binnen de kinderopvang weten we al geruime tijd dat samenwerken met ouders belangrijk is voor de ontwikkeling en het welzijn van het kind. Dit gaat verder dan alleen vertellen hoe de dag van het kind was; het is een partnerschap waarbij beide partijen actief betrokken zijn bij de opvoeding van het kind.
Het belang van samenwerken, ouderparticipatie, wordt steeds meer beschouwd als cruciaal element voor de algehele ontwikkeling van kinderen. Het versterkt de emotionele band, bevordert culturele diversiteit en inclusiviteit, en helpt kinderen beter voor te bereiden op de basisschool. Daarnaast biedt het ouders sociale netwerken en ondersteunt het een gezonde levensstijl. Door feedback van ouders kunnen opvanglocaties bovendien hun diensten verbeteren en beter afstemmen op de behoeften van kinderen en gezinnen. Kortom, ouderparticipatie draagt op diverse manieren bij aan de groei en het welzijn van kinderen.
Ouderbetrokkenheid in de praktijk
We stelden een aantal vragen aan pedagogisch medewerkers Willemijn Pruis (SKSG Boegbeeld) en Sarah Koopman (SKSG Merdeka). Hoe ervaren jullie het ontwikkelen van een nauwe betrokkenheid met ouders?
Willemijn: ‘Eigenlijk begint goede zorg voor het kind bij je relatie met de ouders. Als je betrokken bent bij ouders, dan weet je wat het kind nodig heeft. Er ontstaat een gelijkwaardige samenwerking, waarin ouders en pedagogisch medewerkers samen afstemmen wat er nodig is voor een positieve en veilige ontwikkeling van het kind. Ouders voelen zich gehoord en denken en doen daardoor actief mee. Een goed persoonlijk contact met de ouders is een voorwaarde om tot een positieve en veilige ontwikkeling te komen van alle kinderen.’
Sarah: ‘Het eerste contact met ouders vind ik absoluut het belangrijkst. Investeren in die band zorgt voor een goede start voor zowel de ouders als de baby. Wanneer een ouder met rust en vertrouwen onze opvang binnenkomt, voelt de baby zich automatisch comfortabeler.’ Hoe kun je deze betrokkenheid dan het beste creëren?
Willemijn: ‘Op de locatie waar ik werk, proberen we op verschillende manieren te investeren in de betrokkenheid van ouders. Tijdens de intakegesprekken nemen we de tijd voor ouders en het kind. Het gaat niet om het uitspreken van wederzijdse verwachtingen en even snel wat gegevens invullen. Het gaat echt om een gesprek voeren van mens tot mens, en het liefst met het kind erbij. Het echte verhaal vertellen ouders ook pas wanneer er wederzijds vertrouwen ontstaat. Wij als pedagogisch medewerkers hebben dit echte verhaal nodig om goede zorg te kunnen verlenen aan de ontwikkeling van het kind. Wanneer ouders vertrouwen hebben in de opvang en in de pedagogisch medewerkers, dan krijgt het kind ook meer vertrouwen in de opvang en de medewerkers.’