Pedagogische babypraktijk in beeld

Pedagogische babypraktijk in beeld

Productgroep BBMP 02 2025
4,95
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

In Nederland worden baby’s opgevangen in verticale en horizontale groepen. Wat betekenen deze verschillende groepen voor de kwaliteit van babyopvang? Het Expertisecentrum Kinderopvang heeft het uitgezocht op basis van observaties met het zelfevaluatie-instrument Pedagogische praktijk in Beeld (PiB).

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang over het algemeen voldoende tot goed is, maar er verbeterpunten en verschillen zijn tussen opvang aan de jongste en oudere kinderen. Over het algemeen wordt de toegevoegde waarde van kinderopvang vanaf de peuter leeftijd wel erkend, over babyopvang wordt vaker twijfel uitgesproken.

In 2020 heeft de landelijke kwaliteitsmonitor kinderopvang (LKK) verklarende analyses gedaan naar de babyopvang in Nederland.1 Daarbij is gekeken naar zowel verticale als horizontale groepen. In een verticale groep worden kinderen met een leeftijdsverschil van meer dan 24 maanden samen opgevangen (0-4 jaar). In een horizontale groep is het leeftijdsverschil tussen de kinderen minder dan 24 maanden (0-2 jaar).

De onderzoekers concluderen dat de pedagogische kwaliteit op alle aspecten hoger is in horizontale babygroepen. Dit geldt zowel voor de emotionele als de educatieve kwaliteit. Ook de inrichting van de ruimte en het taalgebruik zijn hier vaak beter. In verticale groepen is het aanbod van materialen en activiteiten voor baby’s vaak minder goed. Baby's in verticale groepen ervaren een lagere emotionele en educatieve proceskwaliteit.