Hoe beoordelen PiB-gebruikers de pedagogische kwaliteit? gegevens eerste helft 2023
Kinderopvangorganisaties zijn – conform de wet kinderopvang – zelf verantwoordelijk voor de pedagogische kwaliteit. Het zelfevaluatie-instrument Pedagogische praktijk in Beeld biedt de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de pedagogische kwaliteit per groep, per locatie, van locaties bij elkaar (een cluster), en per organisatie. De PiB-monitor is optimaal afgestemd op de GGD-inspectie, omdat de monitor dezelfde vier pedagogische basisdoelen als de GGD hanteert: Emotionele veiligheid, Persoonlijke competentie, Sociale competentie en Overdracht van normen en waarden. Daarnaast wordt in PiB ook de Kwaliteit van de leefomgeving in kaart gebracht. Binnen elk doel worden meerdere subdoelen onderscheiden.
In veel gevallen vult de pedagogisch coach, soms tegelijkertijd met een kwaliteitsmedewerker of vestigingsmanager, tijdens een observatie op de groep ter plekke het instrument online in. De gegevens kunnen in rapportages per groep, locatie, per cluster van locaties en per organisatie worden weergegeven. Observaties van dezelfde groep kunnen met elkaar worden vergeleken. Het is mogelijk om een ontwikkeling zichtbaar te maken als de observaties worden herhaald. De conclusies uit de rapportages spelen een rol in de dialoog tussen pedagogisch professionals over de pedagogische kwaliteit. Daarmee vormen de observaties een belangrijk onderdeel van de kwaliteitscyclus op het niveau van groep, locatie, cluster en organisatie. Door het betrouwbare en gevalideerde instrument te gebruiken is er sprake van onafhankelijkheid en uniformiteit in de observaties.