Laatst sprak ik iemand over muziekactiviteiten in de kinderopvang. Ze gaf direct aan: ‘Onze kinderen zijn érg prikkelgevoelig! Kun je dan wel muziek samen maken?’ Een mooie vraag, want juist muziek kan goed helpen bij het leren omgaan met prikkels.
Muziek draagt ook bij aan de activering van het beweegstelsel, en samen muziek maken bouwt geweldig mee aan het brein van jonge kinderen, waardoor die zich makkelijker kunnen ontwikkelen. Helaas kan er ook overprikkeling plaatsvinden waarbij die grote voordelen niet zullen optreden. Alles hangt af van hóe je de muziek aanbiedt, en in welke omstandigheden.
Wedstrijdje om het hardst geluid maken
Is het nu volgende moment een herkenbaar voorbeeld van overprikkeling voor sommige kinderen? Het beeld van de bak met allerlei muziekinstrumenten die bij een verjaardag op de groep tevoorschijn komt. Meteen ontstaat er onenigheid en jaloezie: ‘Ik wil die!’ En daarmee is de stress vaak al begonnen. Het geluid dat je hoort wanneer de kinderen dan allemaal zo’n muziekinstrument in hun handen hebben, kun je moeilijk nog muziek noemen. Een wedstrijdje wie het hardste geluid kan maken is lawaaierig van start gegaan. Overprikkeling ligt dan snel op de loer, en met prikkelgevoelige kinderen in je groep, die hiervan schrikken of flink overprikkeld raken, is dit dus meteen een lastige situatie. Deze manier van muziek aanbieden kan dus al snel overprikkelen, maar er is veel, héél veel mogelijk, om muziek in de prikkelverwerking bij uitstek een positieve rol te geven. Zo brengen bepaalde klanken rust, en vormen weer andere klanken juist een mooie manier om kinderen te activeren. In de workshop over prikkelverwerking en muziek van Het Muziekkwartier wordt uitgebreid ingegaan op muziekspel dat kinderen, op een speelse en positieve wijze, prikkels makkelijker leert te verwerken.