Met in dit nummer onder andere:
Kinderopvang gaat bijna altijd over pedagogiek, over de ontwikkeling en het welzijn van kinderen. Maar als gast- of onthaalouder run je je eigen bedrijf. En is het dus ook nodig om jezelf serieus te nemen als ondernemer. Doe jij dat? Dat zal je werk een positieve boost geven!
Gezond eten begint met proeven. Maar de eerste keer iets nieuws proeven gaat niet altijd vanzelf. Hoe kun je dat stimuleren? Voor het REWARD-project bracht VBJK een film uit waarin goede praktijken in beeld komen (zie kader). Eén van de scènes gaat over aardbeiensoep. Speciaal in KIDDO lees je de activiteiten die grotendeels achter de schermen plaatsvonden.
Samen spelen met kinderen is heerlijk. Het kan zelfs, als je het goed inzet, de hechting versterken. Onderling contact groeit, net als het vertrouwen in elkaar en in jou als begeleider of opvoeder. Zou je graag het spelplezier met de kinderen willen vergroten? Vraag je je af hoe je meer uit spel kunt halen? Kleine suggesties hebben vaak al een grote impact. Micheline Mets, speltherapeute en auteur van Spelenderwijs Verbinden en Hechten, helpt je op weg.
Met in dit nummer onder andere:
Met in dit nummer onder andere:
Ook voor kinderen is yoga een geweldige manier om te ontspannen en in contact met zichzelf en hun lichaam te blijven. Yoga is inmiddels behoorlijk ingebed in onze maatschappij. Veel volwassenen hebben al kennisgemaakt met deze traditie en ook steeds meer kinderen komen ermee in contact; via kinderyogales, kinderyogaboeken, YouTube en steeds vaker via school en de opvang. Naast allerlei lichamelijke voordelen is yoga vooral heel erg leuk om te doen! Een introductie met dierenoefeningen op muziek.
Moeder- en Vaderdag zijn in het Westen belangrijke feestdagen. Ook in de opvang hoort er doorgaans een cadeautje of attentie bij. Maar misschien zijn er nog manieren om ouders en andere opvoeders in de bloemetjes te zetten? KIDDO gaat op zoek naar vormen die beter aansluiten bij de verschillende gezinsvormen en culturele diversiteit van vandaag.
Kinderen die vaak in de buitenschoolse opvang zijn, kennen de hoeken en ruimtes zo goed dat erin spelen maar heel gewoontjes is. Wat als een hoek geen aandacht meer krijgt? Wat als kinderen in die hoek andere dingen willen doen? Verschillende locaties tonen hoe je met kleine aanpassingen een hoek nieuw leven kunt inblazen.
De Okiddo-rubriek voor kinderen van 0 tot 4 jaar in KIDDO bestaat maar liefst 30 jaar! Tijd voor een kijkje achter de schermen. Vanwaar komen de ideeën? Welke rol spelen de begeleiders? Wat is de filosofie achter deze pedagogische activiteiten voor jonge kinderen? Auteur Caroline Boudry vertelt.
Stel, je werkt in een kinderopvangorganisatie die hard inzet op pedagogische kwaliteit en daarbij veel verwacht van de medewerkers en leidinggevenden. Stel dat je organisatie daarvoor ook nog eens samenwerkt met een universiteit of begeleidingsdienst. Hoe voelt dat voor jou? Directeur Monique Wittebol en pedagogisch medewerker Anne Achterberg van Bink Kinderopvang vertellen hoe zij werken aan het programma ‘Spelend ontwikkelen’ en wat zij ervaren in de samenwerking met de afdeling Educatie en Pedagogiek van de Universiteit Utrecht.
Bink heeft de pedagogische methode ‘Spelend ontwikkelen’ gemaakt om de medewerkers te ondersteunen in hun werk, als middel om de kwaliteit van de opvang te verhogen. Het programma bestaat uit reeksen van goed doordachte en samenhangende activiteiten die de medewerkers dagelijks kunnen gebruiken. Deze activiteiten worden volgens een vaststaand ritme aangeboden in kleine groepjes kinderen van 2 tot 3 jaar en van 3 tot 4 jaar.
Welk proces ging er aan het maken van dit programma vooraf?
Drie conclusies ‘Ik ben ervan overtuigd dat kinderopvang heel veel kan betekenen voor de ontwikkeling van jonge kinderen’, vertelt directeur Monique Wittebol. ‘De vraag is hoe je dat kunt bereiken. Moet je kinderen vooral hun eigen gang laten gaan, of is het beter om ze bij hun spel te begeleiden? De pedagogen en pedagogisch medewerkers van Bink hebben daar de laatste jaren veel met elkaar over gesproken en nagedacht en gaandeweg hebben we een aantal conclusies getrokken. Bijvoorbeeld de conclusie dat kinderen vooral leren door te spelen. Die gedachte is niet nieuw. Wat wel een relatief nieuw inzicht is, is dat kinderen niet alleen veel leren van vrij spel, maar dat het ook heel belangrijk is om kinderen doelgericht spel te bieden dat met aandacht begeleid wordt door volwassenen. Die begeleiding moet niet sturend zijn, maar wel stimulerend. Dat vraagt van volwassenen dat zij zich kunnen verplaatsen in de denkwereld van kinderen en daardoor kunnen zien welke stimulans op een bepaald moment het best aansluit op het denken van de kinderen.
Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Stel, je bent met de kinderen aan het verven. Als je gele en rode verf mengt, dan krijg je oranje. Je kunt als begeleider de kinderen lekker laten experimenteren – het resultaat wordt vanzelf prachtig – of je kunt kijken naar hoe de kinderen bezig zijn, naar hoe ze geboeid zijn door de kleuren en hen stimuleren de kleuren te mengen. Als je dan erbij vertelt wat ze doen, ondersteun je ze bij een heleboel dingen, zoals hun concentratie, het plezier van experimenteren, het woorden geven aan wat ze denken en ervaren. Eigenlijk doe je in zo’n eenvoudige activiteit bijna te veel om op te noemen. Het gaat er in kwalitatieve kinderopvang om dat medewerkers zich bewust worden van wat kinderen beleven in hun spontane spel en leren zien wat zij daaraan kunnen bijdragen. Een andere conclusie van ons interne overleg in de loop van de jaren, is dat je als begeleider het best gerichte aandacht kunt geven aan kinderen als je werkt in kleine groepjes. Als je de tijd neemt om met een klein groepje kinderen een activiteit te doen, creëer je ruimte voor gerichte interactie met de kinderen en tussen de kinderen onderling. Tot slot is een conclusie dat het belangrijk is om zo dicht mogelijk aan te sluiten bij het ontwikkelingsniveau van de kinderen en dat dat makkelijker gaat als je activiteiten aanbiedt aan kinderen van dezelfde leeftijd.’