Met in dit nummer:
Eind februari nam Bruno Vanobbergen afscheid als kinderrechtencommissaris. Negen jaar lang stond hij op de bres voor kinderen en hun rechten. Voor KIDDO blikt hij terug én kijkt hij vooruit. En legt hij uit waarom kinderrechten ook voor de allerjongsten in de samenleving zo belangrijk zijn.
Na drie jaar van voorbereiden is het nu rond: de Wet Innovatie Kwaliteit Kinderopvang (IKK) is helemaal ingevoerd. De invoering ging niet zonder slag of stoot.
Er waren veel discussies, vaak over de praktische uitvoering en financiële consequenties en niet over de inhoud van de wijzigingen. Dat is jammer, vindt BOinK, de Belangenorganisatie voor Oudercommissies in de Kinderopvang, die mede aan de wieg stond van de nieuwe kwaliteitsmaatregelen. Hoe kijkt BOinK terug op de invoering van de Wet IKK? En wat kan BOinK nog meer betekenen voor de kwaliteit van de opvang?
Eén begeleidster, één peuter: dat kan een boeiende en leerrijke interactie opleveren. Waarbij begeleidster en peutel zelf om beurten de regie in handen nemen. En zo een dynamisch duo worden die een intense dialoog in gang zeten. Met elkaar, én met het spelmateriaal.
De meeste kinderen leren vanzelf praten. In elke peutergroep zit echter gemiddeld één kind met een taalontwikkelingsstoornis (TOS), een neurocognitieve stoornis. Kinderen met TOS hebben ondanks een normale intelligentie minder aanleg voor taalverwerving. Hoe kun je deze kinderen in de opvang zo goed mogelijk begeleiden?
Met in dit nummer:
Baby’s krijgen na hun geboorte heel wat prikkels te verwerken. Consequente rust en regelmaat kan voorkomen dat jonge baby’s onrustig worden of overmatig huilen. Medisch pedagogisch zorgverlener Kim Vervuurt schreef hiervoor PrikkelProofPlan, een praktische handleiding voor zowel ouders als professionals.
Bij de sport-bso Sporting Delta van SDK Kinderopvang sporten de kinderen binnen het thema Fantasia. Vandaag doen ze een Klein Duimpje-race en een echte heksenrace. Dat klinkt spannend! De kinderen wachten nieuwsfierig af...
Is het een taak voor de kinderopvang om mee te werken aan duurzaamheid? Het Vlaamse pedagogisch raamwerk voor de opvang van baby’s en peuters vindt alvast van wel. Daarin staat ‘opvoeden voor een duurzame samenleving’ als een van de uitgangspunten voor de kinderopvang. Maar hoe doe je dat concreet? Twee kinderdagverblijven zoeken het uit.
Het zijn drukke tijden voor basisschooljuf Daisy Mertens (31). De afgelopen weken haastte ze zich van talkshow naar interview naar fotoshoot, en weer terug naar haar leerlingen in Helmond. Je schopt het tenslotte niet elke dag tot de finale van de Global Teacher Prize. Mertens wil dat het ‘het nieuwe normaal’ wordt om kinderen structureel een stem te geven. Met die missie viel ze op bij de jury. En als je het haar vraagt, is die in de kinderopvang minstens zo belangrijk als in het klaslokaal.