De in Spiegeltje, spiegeltje... beschreven activiteiten worden theoretisch onderbouwd en in samenhang gebracht binnen een heldere visie over opvoeden in diversiteit. De afronding van de activiteiten met oefeningen en besprekingen maakt deze uitgave tot een handzaam werkboek voor teambegeleidingen en opleidingen.
Je hebt vast en zeker al met afdrukken van voorwerpen gewerkt. Zoek naar de gelijkenis tussen het voorwerp en de afdruk. Kan je het voorwerp verbinden met zijn afdruk? De kinderen experimenteren eventjes met duidelijke afdrukken.
Dit portret vraagt om een voorbereidend gesprekje. Je vertrekt bijvoorbeeld van de tekening van een peuter. Wie staat er op de tekening? Wat kan je allemaal zien? Kun je iemand tekenen zoals hij is?
De kinderen zitten voor het grote witte doek, de ruimte is verduisterd. Er begint een mysterieus muziekje te spelen. Een slang sluipt uit een mand en danst op het ritme van de muziek.
Via spelletjes gaan we met de kinderen op zoek naar huids- en haarkleur en kleur van de ogen. Ieder maakt zijn eigen kleurenpalet d.m.v. potjes met zijn kleur in een schoenendoos te plaatsen of door de juiste kleuren op een kartonnen bordje te scheppen.
De kinderen krijgen een zaklamp. Het lokaal wordt verduisterd. Dit alleen al is een unieke ervaring. Allerlei lichtbundels worden op de muur en het plafond getoverd. Daarna volgen de experimenten met schaduw: een schaduw toveren op een groot wit laken.
Wie loopt achter het doek? Het is een spel met de silhouetten van de kinderen. Waaraan herken je iemand? Wie is wie? Herken je iemand aan grootte, kapsel of aan de manier van zitten of lopen?
Je kunt iemand gemakkelijk herkennen aan zijn kleding, haren, huidskleur, stem enzovoort. Kun je iemand herkennen aan zijn schaduw? Kinderen gaan op zoek naar hun eigen silhouet.
Ayran is een zeer eenvoudige drank, die je met de kinderen kunt maken. Het is erg dorstlessend en wordt door gezinnen van Turkse origine veel gedronken bij het eten of als tussendoortje.
Een bagel is een broodje met een gat erin, uit de Joodse keuken. De Joodse keuken is natuurlijk een ruim begrip. Joden leven over de hele wereld verspreid en binnen de Joodse keuken bestaat een zeer grote variatie en ook heel veel soorten brood. Er is dagelijks brood en brood voor bijzondere gelegenheden. Bovendien verschilt het brood van streek tot streek.
Bohca is een Turks broodje, gevuld met fetakaas. Het kan een leuke variatie op het vieruurtje zijn.
Chapati is zowel in heel wat Afrikaanse landen als in India een populair broodje. In India wordt het bijna dagelijks gegeten. In Afrika is de chapati vaak verbonden met feestelijke maaltijden, omdat meel er erg duur is.
Deze activiteit kan een vervolg zijn op andere activiteiten met broodsoorten. De kinderen herkennen dan de verschillende broodsoorten en kunnen zeggen wie wat gebruikt als ontbijt.
Wat staat er dagelijks op het menu? Wordt in het menu de diversiteit in thuisgewoonten van de kinderen of van de wijk gerespecteerd? Hoe kun je diversiteit in het menu inbouwen, zonder in folklore te vervallen?