Spiegeltje spiegeltje (Activiteiten)

Spiegeltje spiegeltje (Activiteiten)

Omschrijving

De in Spiegeltje, spiegeltje... beschreven activiteiten worden theoretisch onderbouwd en in samenhang gebracht binnen een heldere visie over opvoeden in diversiteit. De afronding van de activiteiten met oefeningen en besprekingen maakt deze uitgave tot een handzaam werkboek voor teambegeleidingen en opleidingen.

Een afdruk van jezelf

Een afdruk van jezelf

Je hebt vast en zeker al met afdrukken van voorwerpen gewerkt. Zoek naar de gelijkenis tussen het voorwerp en de afdruk. Kan je het voorwerp verbinden met zijn afdruk? De kinderen experimenteren eventjes met duidelijke afdrukken.

Meer info
2,90
Een levensgroot portret

Een levensgroot portret

Dit portret vraagt om een voorbereidend gesprekje. Je vertrekt bijvoorbeeld van de tekening van een peuter. Wie staat er op de tekening? Wat kan je allemaal zien? Kun je iemand tekenen zoals hij is?

Meer info
2,90
Een schaduwspel

Een schaduwspel

De kinderen zitten voor het grote witte doek, de ruimte is verduisterd. Er begint een mysterieus muziekje te spelen. Een slang sluipt uit een mand en danst op het ritme van de muziek.

Meer info
2,90
Een zelfportret

Een zelfportret

Via spelletjes gaan we met de kinderen op zoek naar huids- en haarkleur en kleur van de ogen. Ieder maakt zijn eigen kleurenpalet d.m.v. potjes met zijn kleur in een schoenendoos te plaatsen of door de juiste kleuren op een kartonnen bordje te scheppen.

Meer info
2,90
Experimenteren met een zaklamp

Experimenteren met een zaklamp

De kinderen krijgen een zaklamp. Het lokaal wordt verduisterd. Dit alleen al is een unieke ervaring. Allerlei lichtbundels worden op de muur en het plafond getoverd. Daarna volgen de experimenten met schaduw: een schaduw toveren op een groot wit laken.

Meer info
2,90
Geuren

Geuren

Geuren zijn een heel belangrijk element, daar zijn heel wat aanwijzingen voor. Volgens Edwin T. Morris (1986) slaan we de geuren steeds op in ons langetermijngeheugen. Daarom kunnen we ons nog steeds geuren uit een ver verleden herinneren.

Meer info
2,90
Het witte doek

Het witte doek

Wie loopt achter het doek? Het is een spel met de silhouetten van de kinderen. Waaraan herken je iemand? Wie is wie? Herken je iemand aan grootte, kapsel of aan de manier van zitten of lopen?

Meer info
2,90
Schminken

Schminken

Voor de een is het beschilderen van het lichaam een onderdeel van dagelijkse rituelen, anderen reserveren deze act als opsmuk voor feesten. Acteurs en dansers gebruiken deze kunstvorm om hun lichaamsexpressie extra in de verf te zetten.

Meer info
2,90
Silhouetten

Silhouetten

Je kunt iemand gemakkelijk herkennen aan zijn kleding, haren, huidskleur, stem enzovoort. Kun je iemand herkennen aan zijn schaduw? Kinderen gaan op zoek naar hun eigen silhouet.

Meer info
2,90
Voeding - Ayran

Voeding - Ayran

Ayran is een zeer eenvoudige drank, die je met de kinderen kunt maken. Het is erg dorstlessend en wordt door gezinnen van Turkse origine veel gedronken bij het eten of als tussendoortje.

Meer info
2,90
Voeding - Bagel

Voeding - Bagel

Een bagel is een broodje met een gat erin, uit de Joodse keuken. De Joodse keuken is natuurlijk een ruim begrip. Joden leven over de hele wereld verspreid en binnen de Joodse keuken bestaat een zeer grote variatie en ook heel veel soorten brood. Er is dagelijks brood en brood voor bijzondere gelegenheden. Bovendien verschilt het brood van streek tot streek.

Meer info
2,90
Voeding - Bohca

Voeding - Bohca

Bohca is een Turks broodje, gevuld met fetakaas. Het kan een leuke variatie op het vieruurtje zijn.

Meer info
2,90
Voeding - Chapati

Voeding - Chapati

Chapati is zowel in heel wat Afrikaanse landen als in India een populair broodje. In India wordt het bijna dagelijks gegeten. In Afrika is de chapati vaak verbonden met feestelijke maaltijden, omdat meel er erg duur is.

Meer info
2,90
Voeding - De broodmand en het broodboek

Voeding - De broodmand en het broodboek

Deze activiteit kan een vervolg zijn op andere activiteiten met broodsoorten. De kinderen herkennen dan de verschillende broodsoorten en kunnen zeggen wie wat gebruikt als ontbijt.

Meer info
2,90
Voeding - het menu

Voeding - het menu

Wat staat er dagelijks op het menu? Wordt in het menu de diversiteit in thuisgewoonten van de kinderen of van de wijk gerespecteerd? Hoe kun je diversiteit in het menu inbouwen, zonder in folklore te vervallen?

Meer info
2,90