THEMA: Pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang, wel te verstaan. Twee jaar lang hebben academisch geschoolde pedagogen en andere wetenschappers die zich bezighouden met de ontwikkeling van het jonge kind gezwoegd op hun bijdragen voor het eerste pedagogisch curriculum voor de Nederlandse kinderopvang. Nu is het er! Eindelijk zijn we geen witte vlek in Europa meer. Het curriculum is een initiatief van Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK), in samenwerking met het pedagogisch werkveld. Over het belang van het pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang spreken we in dit nummer van Kindcentrum BBMP met kinderopvanghoogleraar Ruben Fukkink (eindredacteur van het curriculum) en Nienke Willering (BOinK en bestuurslid BKK). In dit nummer de eerste analyses, met aandacht voor de historische discussies over het belang van een pedagogisch curriculum voor de kinderopvang. We peilen ook vast de reacties in het onderwijsveld en presenteren een fraai voorbeeldhoofdstuk uit het pedagogisch curriculum, over het stimuleren van bètavakken bij jonge kinderen. Het kán, zonder verborgen leeragenda. En natuurlijk aandacht voor de nieuwe beroepskracht, die nodig is om dit curriculum in de praktijk handen en voeten te geven.
4 Het nieuwe pedagogisch curriculum | Een dubbelinterview met kinderopvanghoogleraar Ruben Fukkink en Nienke Willering van BOinK en BKK. Het curriculum maakt de activiteiten van de Nederlandse kinderopvang zichtbaar en bespreekbaar | Aart Verschuur
|10 Recensie | Het pedagogisch curriculum is een indrukwekkende mijlpaal. Met nieuwe kennis, nieuwe woorden, verrassende weetjes. Maar sommige zaken wringen wel. | Josette Hoex
16 Bètavakken voor het jonge kind | Kinderen introduceren in de materiële wereld en voorbereiden op schoolvakken als natuurkunde en biologie. Gewoon door samen naar de maan te kijken of bloemengeuren op te snuiven. | Hanno van Keulen
20 Reacties vanuit het onderwijs | Het pedagogisch curriculum voor de kinderopvang biedt mooie kansen om verder te werken aan een gezamenlijk curriculum voor onderwijs en kinderopvang. | Wilma Schepers
24 De nieuwe professional | In onderwijs en opvang biedt de beroepskracht van de toekomst kinderen een rijke leeromgeving. Maar het kind blijft eigenaar van zijn eigen leerreis. | Mariska Venema
28 Werkbezoek Denemarken | Een flinke Nederlandse delegatie vanuit onderwijs en kinderopvang reist naar Denemarken, om daar met eigen ogen te zien hoe de nieuwe Deense onderwijswet in de praktijk uitpakt. Dat blijkt geen eenduidig succes. | Maaike Vaes
RUBRIEKEN...
9 De Rekenmeester > Ed Buitenhek: Businesscase ikc’s weinig overtuigend
31 De directeur > Corona Koek: Waarom de IKK-cirkel niet rond is.
32 NVTK > Lida Schepers: Voorstel voor fusie met toezichthouders onderwijs
34 Boeken > Ans Vermeulen: Leren refl ecteren met video-interactie. Een nieuwe handleiding.
36 Kindermishandeling > Josine Holdorp en Su’en Verweij-Kwok: Bij Ska Amersfoort sneller zorgen delen over signalen van kindermishandeling.
38 Wetenschap > Mireille Aarts: Groepsfunctioneren op kinderdagverblijven. Met opvallende conclusies.
43 Pact Column > Anki Duin en Gerdi Mey knecht: Gemeente Eersel jaagt samenwerking aan.
44 Signalementen > Hier vindt u publicaties die wij voor u selecteerden en beschikbaar maken via bbmp.nl/service.