De Schijf van 10!

De Schijf van 10!

Productgroep KIDDO 03 2024
3,95
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

De Schijf van 10!® is onderdeel van een innovatieve aanpak ontwikkeld binnen het Athletic Skills Model® (ASM), gericht op breed motorische ontwikkeling en veelzijdig bewegen. Dit model is toepasbaar op verschillende leeftijden en in diverse sectoren zoals zorg, onderwijs, topsport en breedtesport. Voor kinderdagverblijven biedt het een uitstekende basis om kinderen op jonge leeftijd breed en gevarieerd te laten bewegen.

Deze tien grondvormen van bewegen zijn essentieel voor de motorische ontwikkeling van kinderen. Door deze vormen te integreren in dagelijkse activiteiten, ontwikkelen kinderen hun fysieke vaardigheden op een speelse en natuurlijke manier. Het is echter niet een afvink-lijstje. Het is een theoretische kapstok om op een verantwoorde manier spelen oefenvormen te bedenken en een leven lang met plezier in beweging te blijven.

Het Beweegalfabet
De Schijf van 10! kun je zien als een beweegalfabet. Net zoals kinderen letters leren om te kunnen lezen en schrijven, leren ze door middel van de tien grondvormen van bewegen de basisbewegingen die nodig zijn voor hun motorische ontwikkeling. Dit beweegalfabet helpt hen om een brede en gevarieerde beweegbasis te creëren, wat cruciaal is voor hun verdere fysieke en cognitieve ontwikkeling.

Verschijningsvormen
Elke grondvorm van bewegen uit de Schijf van 10! kan op diverse en verschillende manieren worden uitgevoerd. Zowel buiten op het plein als binnen in de zaal en in het dagelijks leven. Wist je bijvoorbeeld dat uit onderzoek is gebleken dat er bij basisschoolkinderen een positieve relatie is tussen de motorische vaardigheid en of ze actief naar school gaan in plaats van gebracht worden met de auto/bakfiets?
Om veelzijdig te bewegen, is het de bedoeling dat kinderen allerlei diverse verschijningsvormen (lees: variaties) van de grondvormen van bewegen ontwikkelen. Dus naast lopend naar school, ook eens op een andere manier zoals de step, skateboard, hinkelend, achteruit/zijwaarts lopend of hand-bike/rolstoel. En een grondvorm zoals 'Balanceren en vallen' kan bijvoorbeeld uitgevoerd worden door te balanceren op voeten, handen (handstand) of beide (kruipen), glijdend (glijbaan, slidings maken en op sokken glijden), hangend (klimmen in rekken en bomen, vliegeren), rollend (op skates, skeelers, skelters), zwevend (springen) of draaiend (met rollen en radslagen).
In de praktijk zie je vaak combinaties van deze vormen terugkomen. Ga bijvoorbeeld een keer breakdancen. Dan komen verschillende grondvormen en verschijningsvormen ervan samen. Denk alleen al aan het leren van een draai op je rug, waarbij glijbalans, rollen en draaien en bewegen op muziek gecombineerd worden tussen alle sprongen, steunvormen en danspassen door. Deze veelzijdigheid in bewegen draagt bij aan een brede motorische ontwikkeling en een betere voorbereiding op diverse sport- en beweegsituaties.