In de kinderopvang speelt de ruimte waarin kinderen zich bevinden een cruciale rol in hun ontwikkeling. Hero kindercentra heeft een duidelijke visie op hoe de inrichting van de opvanggroepen bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen en de dynamiek op de groep.
Volgens Laura Hoogcarspel, inhoudelijk manager pedagogiek en vve bij Hero kindercentra, functioneert een goed doordachte ruimte als een ‘derde pedagoog’, naast de kinderen zelf en de pedagogisch medewerkers. Een inspirerende ruimte kan op een speelse manier uitdagen om te ontdekken en te leren. Terwijl een goed gestructureerde omgeving bijdraagt aan een gevoel van veiligheid en rust. Bij de herinrichting van een opvanglocatie is het belangrijk om bij de doorvertaling van de pedagogische visie naar de fysieke inrichting, de pedagogisch medewerkers mee te nemen in het hele proces. Veel medewerkers voelen zich sterk verbonden met hun groep en de inrichting daarvan, wat het moeilijk kan maken om veranderingen te omarmen. Hoe kun je medewerkers meenemen zonder dat ze hun werkplezier of betrokkenheid verliezen?
Uitdaging
Laura: ‘Veel pedagogisch medewerkers werken al jarenlang op dezelfde locatie en hebben vaak zelf bijgedragen aan de inrichting. Ze voelen een persoonlijke band met de ruimte. Veranderingen kunnen dan gevoelig liggen, omdat medewerkers zich snel kunnen afvragen of wat ze in het verleden hebben gedaan nog wel gewaardeerd wordt.’
Wanneer een locatie wordt gekozen voor herinrichting, bekijkt Laura samen met de projectmanager, clustermanager en het team, wat er aangepast moet worden om de ruimte passend te maken bij de pedagogische visie van Hero kindercentra én de huisstijl. Dit proces vraagt om zorgvuldigheid en respect voor de gevoeligheden van medewerkers.
Laura: ‘Het gaat er niet om dat er wat verkeerd is, maar dat we met een frisse blik kijken hoe we de ruimte nog beter kunnen laten aansluiten bij de behoeften van kinderen en medewerkers.’