Kanteel neemt ruimte om te leren

Kanteel neemt ruimte om te leren

Productgroep BBMP 05 2024
3,95
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

In de vorige editie van Kindcentrum BBMP hebben jullie een artikel (‘Alles wat je aandacht geeft groeit’) kunnen lezen over het waarderend onderzoek van onze toenmalige beleidsmedewerker Janneke Verdiesen (2022). Dit werkte voor Kanteel als een pilot. Nu informeren we je – met trots – over hoe we met de uitkomsten van het onderzoek zijn omgegaan.

Het waarderend onderzoek van Verdiesen bij Kanteel was gericht op het verkrijgen van inzicht in hoe samenwerken en samen leren in de organisatie kan bijdragen aan een verbinding tussen pedagogisch beleid en pedagogische praktijk én op de ontwikkeling van het pedagogisch handelen.
Uit deze pilot volgde een grondige theoretische onderbouwing, waar we mee aan de slag zijn gegaan op vier locaties. Dit was een mooie impuls, waarvan we geleerd en gezien hebben wat werkt en niet werkt. Hieruit kwamen voornemens die we verweefden in ons dagelijks handelen op de desbetreffende locaties.

Maar hoe zie je dit in onze gehele organisatie terug? Bij al onze veertig locaties? Voor meer dan 6000 kinderen en bijna 800 medewerkers? En dan elke dag opnieuw?

Regels en protocollen
Het scheppen van een lerend klimaat in een branche waar regels en protocol leidend zijn geworden, gaat niet van vandaag op morgen. Het vraagt geduld, vertrouwen, lef, inspanning. Het vraagt om’ accountable zijn’. Doen wat nodig is omdat een situatie dat vraagt en daar verantwoordelijkheid voor nemen. Op alle domeinen binnen de organisatie. 
We steken daarom in op houding, gedrag, competenties, (persoonlijk) leiderschap, samenhang en samenwerking. En vakmanschap en professionaliteit natuurlijk. We praten met elkaar, in plaats van over elkaar. We nemen de ruimte om van elkaar te leren.
Daarbij willen we afdelingsoverstijgend en soms ook locatie-overstijgend werken. Onze talenten breed benutten. Het is een grote en ambitieuze opdracht waar we bij Kanteel graag mee bezig zijn. Hoe zetten we de waarderende houding in bij deze organisatieontwikkeling en hoe zijn we daarnaast ook nog lerend?