Neem een eigen ontwerpteam in huis

Neem een eigen ontwerpteam in huis

Productgroep BBMP 05 2024
3,95
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

Een eigen ontwerpteam is voor een kinderopvangorganisatie vrij bijzonder en echt iets om trots op te zijn. Als TintelTuin-team hebben we een pedagogisch inrichtingsplan ontwikkeld dat we momenteel uitrollen over ruim 90 locaties in Amsterdam, Zaanstreek en Waterland. We zitten nog volop in het proces, maar we willen graag iets over onze aanpak delen.

In de afgelopen jaren is het pedagogisch beleid van TintelTuin doorontwikkeld. Met de nieuwe inrichting sluiten we volledig aan op de pedagogische visie van TintelTuin. Zo bieden we de basis voor een inrichting van de speelleeromgeving waar kinderen met vertrouwen nieuwe uitdagingen kunnen aangaan, spelen en in hun ontwikkeling kunnen groeien. Ook is er meer ruimte gekomen voor autonomie en het zelfstandig handelen van de kinderen en is de visie op inrichting aangepast om zo beter aan te sluiten op de manier van leren en ontwikkelen van kinderen in onze huidige tijd.
Daarnaast was er behoefte om de babyopvang anders in te richten en is er in 2018 een nieuwe groepsvorm, de exclusieve babygroep, ontwikkeld voor kinderen van 0 tot circa 1 jaar. Daarna pakten we de dreumes-peutergroep voor kinderen van 1 tot 4 jaar aan en hebben we de richtlijnen voor de inrichting van de bso, voorschoolen peuterspelen-groepen bepaald. Inmiddels hebben we alle groepsvormen binnen TintelTuin een keer van een nieuwe inrichting voorzien. En het inrichtingsconcept waar we in de basis altijd vanuit gaan verankerd in het pedagogisch inrichtingsbeleid voor groepen met kinderen tussen 0 en 12 jaar.

Veel vloeroppervlak
We richten de speelleeromgeving in met natuurlijke materialen, zoals houten kasten en lampen van riet, duurzaam spelmateriaal en rustige warme kleuren op de muur. En zorgen voor zoveel mogelijk vloeroppervlak voor spelen. Bij herinrichting van kdv-groepen vervangen we de grote tafels (met vaste banken) voor dertien tot zestien kinderen door kleinere hoge en lage tafels, waaraan kinderen met pedagogisch medewerkers in groepjes samen eten. We zien dat zo meer tafelgesprekjes ontstaan en er meer aandacht is voor elkaar. 
Kinderen spelen ook graag aan de lage tafels. Ze worden veel intensiever gebruikt dan de oude grote hoge tafels, zeker als er geen stoelen omheen staan. Aan de lage tafels hebben kinderen veel bewegingsvrijheid en leren ze zo al vroeg dingen zelf te doen, zoals drinken inschenken of een cracker smeren, het vergroot hun autonomie.