Aan tafel zijn twee kleuters met kwasten en verf in de weer. Tongen uit de mond, volledig geconcentreerd. Even verderop voeren enkele oudere kinderen met aandacht een zelfbedacht toneelstuk op. ‘Als we dat zien op onze locaties, weten we dat onze aanpak voor inrichting en spelmateriaal werkt.’ In gesprek met Sylvia Deneer en Annemieke Brinkhoff over de pedagogische inrichtingsstijl bij KION kinderopvang.
Aan de andere kant van de ruimte die ik bezoek wordt gebouwd met zand, magnetische steentjes en stukjes boomstam. Ook hier open monden, geconcentreerde blikken en even vergeten wat er om je heen gebeurt. Dát is betrokken spel. En dat is wat we willen voor de kinderen, vertelt Sylvia Deneer.
Sylvia is beleidsmedewerker pedagogiek en kwaliteit bij KION. Ik spreek haar samen met Annemieke Brinkhoff, pedagogisch inrichtingsadviseur, ook bij KION. Samen met collega’s verzorgen zij de pedagogische inrichting van de KION- KION kinderopvanglocaties. Hun focus: het stimuleren van betrokken en ontwikkelingsgericht spel.
‘Een goede inrichting en uitdagend spelmateriaal prikkelen de nieuwsgierigheid van kinderen’, vertelt Sylvia. ‘Kinderen ontdekken zelf wat ze kunnen doen met het materiaal, en dat is vaak meer dan wij vooraf kunnen bedenken. Als pedagogisch medewerker speel je daarop in door het spel te begeleiden of te verdiepen. Het is echt niet nodig om alles voor te doen of uit te leggen aan kinderen. In een uitnodigende omgeving volgen kinderen vanzelf hun fantasie. En juist dat betrokken spel zorgt voor ontwikkeling.’