Het piept en kraakt door de groeiende vraag naar opvang voor kinderen met een extra zorg- of ondersteuningsbehoefte. Er zijn slechts weinig scholen voor speciaal onderwijs die bso of vso aanbieden, en de...
De gemeente Amsterdam is, met jeugdhulp- en kinderopvangorganisaties, het onderwijs, en het lokale ouder- en kindteam (OKT) hard bezig om duurzame oplossingen te creëren voor de vermindering van de...
De groep kinderen die extra hulp en zorg nodig heeft, lijkt te groeien. Hoe kun je daar als kinderopvangorganisatie mee omgaan? Die vraag stond centraal tijdens de ontbijtsessie ‘Zorgkinderen in de...
Welbevinden en betrokkenheid zijn voor alle (jonge) kinderen essentieel voor de ontwikkeling. Zonder welbevinden en betrokkenheid van kinderen is ontwikkeling onmogelijk. De professional, de pedagogisch...
Het aantal oefenervaringen dat kinderen op een dag in interactie met anderen kunnen opdoen, is enorm. Het gestructureerd aanbieden van stoei-activiteiten kan daarbij helpen. Het stoeien doet immers een beroep...
Op een Leader in Me-school leren kinderen om zelfleiderschap te ontwikkelen. Dit doen ze door te oefenen met de 7 gewoonten van Stephen Covey (zie kader) die je helpen om te ontdekken wie je bent en wie je wil...
Mogen kinderen en jongeren meedenken over complexe maatschappelijke vraagstukken zoals uitsluiting, oorlog en armoede? Als het aan de jeugdigen zelf ligt wel. Uit onderzoek van Fontys Pedagogiek onder ruim...
Vraag je aan kinderen wat écht spelen is, dan kiezen ze waarschijnlijk voor buiten spelen. Er is ruimte om te bewegen, je fantasie te laten werken en zoveel te ontdekken en ervaren. Maar hoe integreer je...
De Schijf van 10!® is onderdeel van een innovatieve aanpak ontwikkeld binnen het Athletic Skills Model® (ASM), gericht op breed motorische ontwikkeling en veelzijdig bewegen. Dit model is toepasbaar op...
Begin mei hebben we weer een inspiratiereis ‘Reggio Emilia’ begeleid naar Italië. De groep bestaat uit een bont gezelschap, met niet alleen managers en pedagogen, maar ook een groep...